Gele plomp

Natuurjournaal 13 juni 2023

Nature Today
13-JUN-2023 - Gele plomp lokt insecten en schrik niet van de boskakkerlak.

De grote, ronde drijfbladeren van waterlelie en gele plomp kunnen soms het hele wateroppervlak bedekken. Het verschil zie je bij het blad niet zo snel, maar nu staat gele plomp volop in bloei en is de plant snel gedetermineerd. De bloemen steken tien centimeter boven het water uit en bevatten veel geurende nectar. Bovendien zijn de meeldraden ultraviolet gekleurd, waardoor ze goed zichtbaar zijn voor insecten. Zo worden ze dus goed bezocht en bevrucht door allerlei insecten. Gele plomp groeit weliswaar in de plomp, maar daar komt de naam niet vandaan. Vroeger heten ze a-plomp, oftewel water-plomp, in de betekenis van een stomp voorwerp of knots. De bloemen zijn ook wel een beetje plomp, maar ze zijn er niet minder mooi om.

Het mannetje van de boskakkerlak heeft vleugels en een zwart halsschild met een witte zoom

Kakkerlakken, alleen het woord al doet veel mensen gruwelen. In de keuken zijn ze geen pretje, dat zijn exotische soorten die als plaagdieren de wereld rond gaan. Maar wist je dat er in Nederland ook inheemse kakkerlakken zijn? Ze wonen in bossen en heidegebieden, en hebben in het geheel geen interesse om naar je keuken te verhuizen. De boskakkerlak leeft in strooisel – het liefst van eikenblad – en eet dode blaadjes. De vrouwtjes hebben maar halve vleugels en kunnen niet vliegen. De mannetjes wel, en ’s nachts vliegen ze per ongeluk wel eens op een lichtbron af. Een nachtvlinderlamp bijvoorbeeld, of je buitenlamp. Vooral in juni worden ze veel gezien. Niet gelijk schrikken dus, als je een kakkerlak ziet.

Foto’s: Jan van der Straaten, Saxifraga; Bj. Schoenmakers, Wikimedia Commons