Groot avondrood

Natuurjournaal 23 juni 2023

Nature Today
23-JUN-2023 - Groot avondrood vliegt weer en penseelkever is kieskeurige bloemeneter.

Soms is juni nog fris, maar dit jaar kunnen we al genieten van zwoele zomeravonden. En van het avondrood: roze luchten én een roze vlinder. Het groot avondrood is net zo betoverend roze als een zomerse zonsondergang. Nu is de tijd om ze te zien, tot augustus. In de schemering vliegen ze rond en bezoeken geurige bloemen zoals kamperfoelie, tabaksplant en teunisbloem. Niet voor niets zijn deze planten vooral ’s avonds goed te ruiken. Ze fladderen voor de plant en likken met hun roltong de nectar uit de buisvormige bloemen.

De penseelkever eet witte bloembladeren

Bloemen in je tuin zijn een garantie voor bezoek van vlinders – ’s nachts én overdag – en vele andere insecten. Zweefvliegen en wilde bijen natuurlijk, maar ook veel kevers zijn dol op bloemen. Dat is dus een goede plek om ze te zoeken. De langgerekte soldaatjes zitten vaak te zonnen op bloemen. Boktorren eten graag stuifmeel op grote schermbloemen, je herkent ze aan hun lange antennes. De prachtige penseelkever eet de bloemblaadjes zelf, maar alleen van witte bloemen. Ga met ObsIdentify op bloemensafari om onbekende kevers te ontdekken.

Foto’s: Janus Verkerk, Saxifraga; Rutger Barendse, Saxifraga