Dwergvleermuis onbetwistbaar op nr. 1

Natuurjournaal 17 september 2023

Nature Today
17-SEP-2023 - Luister ’s avonds naar de baltsende dwergvleermuis en waterrallen in de nacht.

We zitten midden nu midden in de paartijd van de gewone dwergvleermuis, de bekende tuinbewoner die in het hele land te vinden is. De mannetjes maken baltsvluchten in hun territorium. Met een speciale baltsroep proberen ze andere mannetjes op afstand te houden, maar vooral een of meerdere vrouwtjes te lokken om mee te paren. Gewone dwergvleermuizen vliegen niet lang na zonsondergang uit, in de schemering kan je ze makkelijk zien. Met een batdetector kun je de ultrasone roep van vleermuizen horen. Maar de baltsroep van de gewone dwergvleermuis is een stuk lager en ook voor veel – jonge – mensen met het ‘blote oor’ te horen.

De waterral houdt zich het liefst verstopt

Het prachtige, geschubde verenkleed van de waterral, en het zachte grijs dat contrasteert met zijn rode oog en snavel, krijg je niet vaak te zien. Deze vogel houdt zich verstopt in het riet, waar hij met zijn afgeplatte lichaam soepel doorheen loopt op zijn lange tenen. Ook trekken doet hij stiekem, ’s nachts in het donker. Veel Nederlandse vogels blijven ’s winters hier, maar in de herfst trekken er veel noordelijke waterrallen door Nederland. Je kan ze gaan zoeken in rietplasjes in de duinen en op de Wadden, de trekroute ligt daarlangs. Of hou ’s nachts je oren gespitst, dan hoor je misschien de hoge vluchtroep van de trekkende waterrallen.

Foto’s: Gilles San Martin, Wikimedia Commons; Mark Zekhuis, Saxifraga