Vanellus vanellus. Kievit

Natuurjournaal 9 januari 2024

Nature Today
9-JAN-2024 - Kieviten hebben geen zin in de kou en waar vind je de eieren van de meidoornuil?

De meeste vogeltrek tussen broed- en overwinteringsgebieden vindt plaats in de herfst en lente. Maar ook tijdens de winter zijn er veel vogels die nog een stukje opschuiven. De kievit bijvoorbeeld, die ook in Nederland overwintert maar met de ‘vorstgrens’ heen en weer pendelt. Nu het hier redelijk gaat vriezen, trekken veel kieviten een stukje verder naar Frankrijk of Engeland. Want in een bevroren bodem is het lastig zoeken naar regenwormen en andere bodemdiertjes. Meestal zijn er dan ook in de koude januarimaand de minste kieviten bij ons, daarna begint rond half februari de voorjaarstrek alweer.

De eitjes van de meidoornuil zitten vaak naast een knop

Anders dan de naam doet vermoeden, is de meidoornuil niet exclusief bij meidoorns te vinden. Het is trouwens een nachtvlinder, daarvan zijn er meer soorten uilen dan van de gevederde versie. Op dit moment vliegen ze niet – dat doen ze in de herfst – maar worden de eitjes wel eens gevonden door vlinderliefhebbers die speuren naar eitjes van de sleedoornpage. Ook op die struik legt de meidoornuil namelijk haar eitjes, maar eigenlijk vooral op ruwe berk. Piepklein, een beetje puntig, en geribbeld, vaak naast een knop. Ongelofelijk dat zo’n klein eitje de hele winter onverstoord kan blijven zitten. Pas als het flink voorjaar is, in april, komen de rupsjes eruit.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today