Vogelbescherming Nederland blij met vergroening tuin

Vogelbescherming Nederland
23-APR-2024 - "Steeds meer mensen denken aan vergroening van tuinen", kopte de NOS deze week. Tuineigenaren vervangen stenen en tegels voor planten, bloemen, heggen en struiken. Een goede ontwikkeling, vindt Vogelbescherming Nederland.

"Al jaren benadrukken we het belang van groene tuinen voor vogels, maar ook op het balkon is het belangrijk vogels inheems groen aan te bieden. Zelfs op de elfde verdieping zijn er wel eens koolmezen die een nestje jongen grootbrengen", aldus Timo Roeke van Vogelbescherming Nederland.

Alle tuinen en balkons samen zijn belangrijk voor de biodiversiteit, juist omdat het diverse leefgebieden zijn. Experts van Vogelbescherming Nederland delen vijf tips om je balkon optimaal te vergroenen, zodat de vogels niet alleen in de tuin, maar ook op het balkon kunnen profiteren. Belangrijk is om voor inheemse biologische planten te kiezen.

Wat zijn de vijf tips voor een groen en vogelvriendelijk balkon?

Tip 1. Zet planten op je balkon

Zet flink wat potplanten neer om de vogels natuurlijk en gevarieerd voedsel te bieden. Een bessenstruikje bijvoorbeeld, zoals een blauwe bes of kruisbes, is niet alleen lekker voor de vogels, maar ook voor jezelf. In kleinere potten zet je bloeiende planten zoals zonnehoed, vingerhoedskruid, margriet of aster. Of hang een aardbeienplant aan de reling. De vogels zijn dol op de vruchten én de insecten die erop afkomen.

Tip 2. Plaats moestuinbakken

Voor de ‘lastige’ balkons, met veel wind of juist pal in de zon, zijn moestuinbakken perfect, want ze zijn laag en zwaar. Daarnaast zijn het ook nog eens lekkere rommelplekjes voor vogels. Kies voor sterke, makkelijke kruiden die goed tegen de warmte en de wind kunnen, zoals rozemarijn, lavendel of tijm. De kruiden zijn heerlijk voor insecten (en dus geschikt voor vogels), maar ook handig voor eigen gebruik.

Balkon met moestuinbakken

In de zomer is begieten wel nodig, want potplanten kunnen niet diep wortelen en zelfs de sterkste planten moeten af en toe drinken. En hoe hoger het balkon, hoe droger de omstandigheden. Kies dan zo groot mogelijke potten en zet er schalen onder voor extra wateropslag.

Houd met potten en bakken trouwens wel rekening met de draagkracht van je balkon, want dat is niet onbeperkt belastbaar. Een gemiddeld balkon kan 250 kilo per vierkante meter dragen. Een met aarde gevulde, stenen plantenbak van circa één meter lengte weegt al gauw 120 kilo.  Je eigen gewicht komt daar natuurlijk nog bij.

Tip 3. Laat klimop groeien

Maak de balkonafscheiding met je buren groen door er een klimop langs te laten groeien vanuit een plantenbak. Een ijzeren frame is handig, maar her en der een spijkertje en een ijzerdraadje volstaat ook om deze klimmer omhoog te leiden. Hij groeit hard en is na een tijdje een mooie dichte schuil- of zelfs broedplaats voor menig mus of merel. Daarbij bloeit een wat oudere, volwassen klimop (struikklimop) nog laat in het seizoen en geeft deze in de winter zwarte bessen.

Tip 4. Maak een vogelbad

Zet op jouw balkon ook een lage waterschaal op een tafeltje of op de grond. Soms is het uitproberen wat werkt. Of koop zo’n mooie hangende waterschaal als er niet te veel wind staat. Badderen is namelijk onmisbaar voor vogels. Ze maken hun veren niet alleen schoon, maar vetten ze na het bad ook in, zodat ze waterafstotend en beter isolerend zijn.

Tip 5. Hang een nestkast of bijenhotel op

Hang daarbij een nestkast of bijenhotel op je balkon, zo een met een gekleurd dakje, daar fleurt het hele balkon van op. Kies voor een mezen- of mussennestkast, dan heb je de grootste kans op bewoning. Let wel: deze mag niet in de volle zon, dan gaan de jonkies dood van de warmte. Is je balkon op de zuidzijde, hang er dan liever een bijenhotel.

Beeld: Shutterstock; Fred van Diem