Wesp

Wespenkoningin Wesp

Vespula vulgaris

De wespenkoningin komt vanaf maart tot en met mei uit de winterschuilplaats tevoorschijn en begint vervolgens een nest te bouwen en eitjes te leggen. De eerste anderhalve maand waarin het nest opgebouwd moet worden staat de koningin er vrijwel alleen voor. Ze moet een begin maken met het bouwen van het nest en het leggen van de eieren. Daarna krijgt de koningin versterking van de zogenaamde werksters bij het verder uitbouwen van het nest en het voeren van de jongen. Tijdens de ontwikkeling van het wespennest worden de wespenlarven door de werksters gevoed met insecten. Als tegenprestatie scheiden de larven bepaalde zoetstoffen af die door de werksters gegeten worden. Op een gegeven moment gaat de koningin eitjes leggen waaruit nieuwe koninginnen en mannetjes geboren worden. Het aantal larven in het nest neemt af waardoor de werksters minder te doen hebben en ze ook minder voeding krijgen. De volwassen wespen gaan dan op zoek naar zoetigheid die ze in overvloed vinden op plaatsen waar ook de mensen komen. De wespen worden dan ook wel limonadewespen genoemd.

Aan het einde van het jaar sterven vrijwel alle wespen, met uitzondering van de koninginnen. Zij zoeken een beschut plekje op om te overwinteren.

Voor De Natuurkalender willen we weten:

• Wanneer ziet u de eerste wesp? Wanneer ziet u de eerste wespenkoninginnen. Zij komen in het voorjaar, maart tot en met mei, te voorschijn om te beginnen met de bouw van het nest.
  • Wanneer ziet u de eerste limonadewesp? Wanneer komt u, bijvoorbeeld op uw terras, de eerste wespen tegen die op zoek zijn naar zoetigheid.