Steenuil
27-FEB-2009 - Nog een paar nachtjes slapen en de lente staat weer voor de deur! Alles groeit en bloeit. Vogeltjes fluiten en bouwen hun nesten. Dat is niks nieuws. Wat wel bijzonder is, is dat je het van wel heel dichtbij kan volgen. Hoe? Gewoon, met een webcam.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op vrijdag 27 februari 2009

Nog een paar weekjes slapen en de lente staat weer voor de deur! Alles groeit en bloeit. Vogeltjes fluiten en bouwen hun nesten. Dat is niks nieuws. Wat wel bijzonder is, is dat je het van wel heel dichtbij kan volgen. Hoe? Gewoon, met een webcam. Kijk vanaf 1 maart maar eens op www.beleefdelente.nl van Vogelbescherming Nederland.

Ze zijn er weer! De webcams van Vogelbescherming. Op zondagochtend 1 maart om 9 uur worden de camera's weer aangezet. Op die manier kan iedereen die maar wil stiekem meegluren in het nest. Zo zie je hoe er wordt gepaard, hoe de eieren worden uitgebroed en hoe de jongen opgroeien en uiteindelijk uitvliegen. Dat alles gaat gepaard met hoogte- en dieptepunten, zoals dat gaat in een vogelleven.

Steenuil

Dit jaar hangen de camera’s in de nesten van de steenuil, torenvalk, ooievaar, slechtvalk, koolmees, lepelaar, grote stern en ijsvogel. Verschillende soorten vogels, die allemaal op een andere manier leven. Daardoor is één ding nu al zeker: er valt de komende lente genoeg te beleven!

Dat de natuur soms hard kan zijn, zagen we vorig jaar bij de steenuilen. Drie van de vier kuikens gingen dood, omdat er te weinig voedsel was. Het uitvliegen van het vierde jong, gezond en wel, was daardoor een absoluut hoogtepunt. De zes jonge torenvalken deden het vorige lente fantastisch. En ook de ijsvogel liet zich van zijn allerbeste kant zien, door vlak voor de camera te paren.

Wil je zelf kijken wat er allemaal in vogelnest gebeurt? Kijk dan vanaf 1 maart op www.beleefdelente.nl