IJsvogel. Copyright Vogelbescherming Nederland

Mei is (bijna) voorbij

Vogelbescherming Nederland
27-MEI-2008 - In mei leggen alle vogels een ei, toch? Niet helemaal waar. Sommige vogels zijn er al in februari bij, zoals de blauwe reiger. Andere soorten broeden soms nog in augustus, zoals de grote stern. Maar wanneer en hoe ze ook broeden, het is voor vogel én mens het hoogtepunt in het vogeljaar.

Bericht uitgegeven op dinsdag 27 mei 2008 door Vogelbescherming Nederland.

IJsvogel,De meeste vogels broeden tussen 15 maart en 15 juli. Dat betekent dat het in bijna alle vogelfamilies in de maand mei een drukte van jewelste is. Pa vliegt af en aan met takjes voor het nest en voedsel voor de jongen. Ma legt de eieren nog eens goed en kiest een makkelijke positie om te broeden. Of omgekeerd. Vogels zijn wat dat betreft behoorlijk geëmancipeerd!

Wat er buiten het nest gebeurt zien wij als toeschouwers wel, daar is bijna geen ontkomen aan. Maar wat er binnen het nest afspeelt blijft voor veel mensen een raadsel. Daarom heeft Vogelbescherming Nederland daar iets op bedacht.

Op www.beleefdelente.nl zijn gedurende het broedseizoen de belevenissen van zes verschillende soorten vogels te volgen: torenvalk, steenuil, ijsvogel, lepelaar, grote stern en gierzwaluw. Het is niet alleen prachtig om het familieleven van zo dichtbij te kunnen volgen, het geeft ook goed aan hoe verschillend het broedproces van de diverse soorten wel niet is. Gierzwaluw, Foto: Markus VaresvuoTerwijl de steenuil op dit moment de ene muis na de andere aanvoert voor haar jongen, is de gierzwaluw nog druk aan het broeden. Sommige grote sterns moeten zelfs nog gaan beginnen aan hun nest. Nu juni voor de deur staat, gaan we zien hoe de jongen opgroeien en uiteindelijk, letterlijk, hun vleugels uitslaan. Wat worden ze toch snel groot.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland.
Foto IJsvogel: Menno van Duijn AGAMI.
Foto Gierzwaluw: Markus Varesvuo AGAMI.