Torenvalk
© Han Bouwmeester AGAMI

Torenvalk geringd

Vogelbescherming Nederland
8-JUN-2008 - Sinds zaterdag hebben de jonge torenvalken uit het webcamnest van Vogelbescherming Nederland een ringetje om hun poot. Door het ringen komen we een hoop te weten over de soort, waardoor we ze nog beter kunnen beschermen.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op zondag 8 juni 2008

Het was vast even schrikken voor de zes jonge torenvalken. Vlak nadat pa en ma vertrokken waren om op zoek te gaan naar een lekker hapje, komt er een grote hand het veilige nest binnen. Schuilen in een hoekje had weinig zin, ontdekten de jongen, en onder luid protest werden ze een voor een uit het nest getild. Eenmaal buiten werden de jongen van een pootringetje voorzien, gewogen en de vleugellengte gemeten. Op een na, waren ze allemaal zwaarder dan verwacht.

Over twee weken vliegen de jonge torenvalken uit. Door de pootring kunnen we ze ook dan blijven volgen. Vrijwilligers in heel Nederland zijn in deze tijd van het jaar druk met het ringen van allerlei soorten vogels. Dat is belangrijk, omdat we door het ringen veel te weten komen over deze vogels. Bijvoorbeeld waar ze overwinteren, wat de doodsoorzaak is, hoe oud een vogel wordt en of ze in aantal toe- of afneemt. Dat zijn belangrijke gegevens, omdat de meeste wilde vogels in Nederland sterk in aantallen afnemen.

In Nederland worden alle gegevens geregistreerd door de Nederlandse ringcentrale. Heeft u een ring gevonden dan kunt u die opsturen naar de Nederlandse Ringcentrale, Postbus 40, 6666 ZG Heteren.

Wil je het wel en wee van de torenvalken op de voet volgen? Kijk dan op www.beleefdelente.nl. Ook het ringen van de jonge valken valt hier te bekijken.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland