Gele kwikstaart

Natuurjournaal 4 november 2020

Nature Today
4-NOV-2020 - Gele kwikstaart trekt naar het zuiden; berkenwintervlinder vliegt.

In Nederland komen een aantal soorten kwikstaarten voor, die soms lastig van elkaar te onderscheiden kunnen zijn. Twee daarvan zijn de gele kwikstaart en de grote gele kwikstaart. In de winter is het op naam brengen van deze twee soorten een stuk gemakkelijker: de gele kwikstaart trekt naar Afrika om te overwinteren, en is de hele winter niet te zien. De grote gele kwikstaart trekt slechts deels weg, en wordt in Nederland in de winter vergezeld door soortgenoten uit het zuiden van Scandinavië en Polen. Als je in de winter dus een geel vogeltje met de kenmerkende wippende staart ziet, is het bijna zeker een grote gele kwikstaart. De gele kwikstaart is vanaf maart weer te zien in Nederland.

Vrouwtje berkenwintervlinder

De vliegtijd van de berkenwintervlinder is aangebroken, deze vliegt nu 's nachts rond. Dat wil zeggen: de mannetjes vliegen rond. Vrouwtjes van de berkenwintervlinder hebben stompjes in plaats van vleugels, waarmee ze niet kunnen vliegen. Beide soorten kunnen 's nachts gevonden worden op berken en beuken, met name in bossen, heiden en struwelen. Ze leggen nu hun eitjes, die zullen overwinteren en in april zullen er rupsen uit kruipen.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play