Koniginnepage (Papilio Machaon)

Natuurjournaal 25 juli 2023

Nature Today
25-JUL-2023 - Koninginnenpages nu te zien en koninginnnekruid in bloei.

Rond deze tijd, eind juli-begin augustus, valt de piek in de vliegtijd van de koninginnenpage. Vooral in de zuidelijke helft van het land zijn deze grote vlinders te zien, maar ze breiden zich steeds meer naar het noorden uit. Koninginnenpages zijn echte zoetekauwen die een groot deel van hun tijd besteden aan nectar drinken, bijvoorbeeld op vlinderstruiken en distels. Bij veel vlindersoorten maken de mannetjes patrouillevluchten om vrouwtjes te zoeken, maar koninginnenpages pakken het anders aan. Mannetjes scholen samen bij opvallende en hoge punten in het landschap. Op zo’n club vrijgezelle mannen komen de vrouwtjes vanzelf af, is hun idee. En, het werkt ook nog. Deze tactiek heet hill-topping, maar met een hoge boom lukt het ook.

Koninginnekruid

Koninginnekruid is een echte nattevoetenplant die graag groeit op voedselrijke en vochtige plekken. Daar bloeit deze hoge plant nu met zachtroze bloemschermen. Op zulke plekken staat ook vaak valeriaan, die er best op lijkt. Maar valeriaan bloeit wat eerder in het jaar, en koninginnekruid herken je direct aan de rode stengels. Een andere naam voor de plant is leverkruid. Dat komt misschien van die rode leverkleur. Of van het gebruik als medicijn voor de lever. Volgens de overlevering zou Koningin Kunegunde de plant daarvoor hebben toegepast – en van haar komt weer de naam koninginnekruid.

Foto's: Kars Veling, Saxifraga; Rudmer Zwerver, Saxifraga