Lampetra planeri. Beekprik

Natuurjournaal 26 augustus 2023

Nature Today
26-AUG-2023 - Beekprik ondergaat metamorfose en kleine jagers waaien over zee.

Een groot moment in het leven van de beekprik. Nadat ze als jonge vissen – larven – jarenlang in de modderige bodem van een beek hebben geleefd, veranderen ze nu in een volwassen vis. Na deze metamorfose zien ze er zilverachtig uit en krijgen ze een ronde bek met kleine tandjes. Andere soorten prikken gebruiken die scherpe zuigmond om bloed te zuigen bij andere vissen, maar de beekprik is geheelonthouder. Als larve hebben ze plantendeeltjes en minuscule waterbeestjes gegeten, maar als volwassen vis eten ze niks meer. Ze overwinteren nu één keer en paaien in het voorjaar.

Kleine jagers zijn roofmeeuwen die voedsel van andere afpakken

Misschien hoop je op een rustige en zonnige nazomer. Maar wie van zeevogels houdt, heeft liever een flink westenwind of storm. Zo’n sterke aanlandige wind waait namelijk zeevogels naar de kust. Bijvoorbeeld de kleine jager, die in de herfst naar het zuiden trekt. Vooral van half augustus tot begin oktober komen ze hierlangs. Zeetrektellers zien ze door de telescoop over zee vliegen, maar met een storm kun je ze ook over de duinen zien vliegen. Hét moment om naar het strand te gaan dus.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today