Curculio glandium. Kleine eikelboorder

Natuurjournaal 30 augustus 2023

Nature Today
30-AUG-2023 - De kleine eikelboorder boort gaatjes in eikels en paapje nu op doortrek te zien.

Vrouwtjes van de kleine eikelboorder zijn nu bezig met een enorm karwei. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar met hun lange en dunne snuit doorboren ze de harde schil van onrijpe eikels en maken een lange tunnel. In elke eikel leggen ze vervolgens één eitje. In deze prachtige film kan je zien hoe dat eruitziet. Zo’n eikel is de perfecte plek voor de larve om op te groeien: beschermd in hun kleine eikelhuisje, en met genoeg te eten. Wanneer de eikel op de grond is gevallen en de dikke larve zich vol heeft gegeten, knaagt hij een klein gaatje om deze veilige wieg te verlaten en kruipt dan snel onder de grond. Maar zover is het nog niet. Moeder eikelboorder heeft nog flink wat werk, want ze kan wel vijftig eitjes leggen. Nog 49 eikels te gaan dus!

Paapjes hebben een opvallende lichte wenkbrauwstreep

Om een paapje te zien, heb je maar kort de tijd. Binnen een paar weken trekken ze door Nederland, de piek is altijd in de eerste dagen van september. In Nederland broeden ze ook wel, maar dat zijn nog maar een paar honderd vogels. Je maakt nu dus meer kans om groepjes doortrekkende paapjes te zien. De mannetjes dragen niet meer het opvallende zomerkleed met oranje borst. Mannetjes, vrouwtjes en jonge vogels lijken nu allemaal op elkaar en zijn te herkennen aan de lichte witte of beige wenkbrauwstreep en ook een lichtgekleurd befje onder de snavel. Van boven zijn ze bruin gestreept en geschubt, de borst is beige met een oranje zweem en soms wat donkere vlekjes.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today