Juveniele zeearend. Foto: Vincent Wigbels, Staatsbosbeheer. GNU-licentie

Jonge zeearenden Oostvaardersplassen uitgevlogen

5-JUL-2011 - De zeearendjongen uit de Oostvaardersplassen (Flevoland) zijn vandaag uitgevlogen. Deze vogels zijn het zevende en achtste jong dat met succes in het natuurgebied zijn grootgebracht. Het zijn een vrouwtje en een mannetje. De zeearendjongen zijn inmiddels net zo groot als een volwassen zeearend. Dat betekent dat ze een vleugelspanwijdte hebben van ruim twee meter. Ze zijn nu wel zwaarder dan hun ouders. De vogels krijgen nog een maand of twee les van de oudervogels in het vergaren van prooien.

De zeearendjongen uit de Oostvaardersplassen (Flevoland) zijn vandaag uitgevlogen. Deze vogels zijn het zevende en achtste jong dat met succes in het natuurgebied zijn grootgebracht. Het zijn een vrouwtje en een mannetje. De zeearendjongen zijn inmiddels net zo groot als een volwassen zeearend. Dat betekent dat ze een vleugelspanwijdte hebben van ruim twee meter. Ze zijn nu wel zwaarder dan hun ouders. De vogels krijgen nog een maand of twee les van de oudervogels in het vergaren van prooien.

Het nest wordt de komende tijd waarschijnlijk nog wel gebruikt door de vogels, om uit te rusten of om te eten. Een jonge zeearend is donkerbruin, het jeugdkleed van de zeearend. In het vijfde of zesde levensjaar krijgen de vogels het veel lichtere verenkleed van een volwassen zeearend. Na het uitvliegen blijven de zeearenden nog twee maanden afhankelijk van hun ouders, voordat ze zelfstandig moeten jagen.

Juveniele zeearend (foto: Vincent Wigbels)

De zeearend is de grootste arend van Europa. Een zeearend leeft van aas, vogels en vis. De arend leeft bij voorkeur in een uitgestrekt, waterrijk gebied zoals de Oostvaardersplassen. Zeearenden blijven het hele jaar door (zomer en winter) in hun broedgebied. Als ze eenmaal ergens gebroed hebben, is de kans groot dat volgend jaar hetzelfde nest opnieuw gebruikt wordt. Sommige zeearendnesten zijn tientallen jaren in gebruik en groeien uit tot enorme bouwsels.

De Oostvaardersplassen is een belangrijk brongebied voor vogels. Brongebied wil zeggen dat de eerste broedgevallen in de Oostvaardersplassen waren. De dieren zijn vanuit daar verder uitgevlogen en gaan broeden over het hele land. Dat geldt voor de grote zilverreiger, baardmannetje, bruine kiekendief en de zeearend.

Bron: Staatsbosbeheer