Groene specht

Natuurjournaal 16 november 2020

Nature Today
16-NOV-2020 - Groene specht blijft in Nederland, ruige dwergvleermuis trekt naar Nederland.

De groene specht is een van de vogels die in de winter in Nederland blijft. Deze specht valt op naast andere Nederlandse soorten spechten, vanwege zijn groene kleur en omdat hij liever op de grond dan in een boom zit. Hier vinden deze vogels mieren, hun voornaamste voedselbron. Groene spechten hebben een bijzonder lange tong, waarmee ze gaten in de grond boren, en waar mieren aan blijven kleven. In strenge winters hebben groene spechten het moeilijk, omdat ze niet bij de mieren kunnen als de bodem bevroren is. De afgelopen winters waren mild, met als gevolg dat het aantal groene spechten in Nederland toeneemt.

Ruige dwergvleermuis

Niet alleen vogels trekken in de winter naar andere gebieden. Ook vleermuizen, zoals de ruige dwergvleermuis, verlaten hun voortplantingsgebied voor andere landen. Ruige dwergvleermuizen uit Midden- en Oost-Europa overwinteren in onder andere Nederland. Soms leggen ze daarbij afstanden tot wel tweeduizend kilometer af! Tijdens hun trek vormen de vrouwtjes groepjes die samen de winter in Nederland door zullen brengen. Mannetjes blijven alleen, en laten elke avond een roep horen die de vrouwtjes moet lokken.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play