Glechoma hederacea. Hondsdraf

Natuurjournaal 12 april 2021

Nature Today
12-APR-2021 - Hondsdraf bloeit, Canadese gans legt eieren.

Hondsdraf is een van de meest bekende Nederlandse planten. Hij staat in de top veertig van meest voorkomende plantensoorten. Het is maar een kleine plant, maar zijn paarsblauwe bloemen vallen toch op. Deze kun je vanaf nu weer overal tegenkomen. Hondsdraf komt vaak in tuinen voor, maar minder bekend is dat deze plant eetbaar is. Daarbij is het wel belangrijk om er niet teveel van te eten; de smaak is sterk en een te grote hoeveelheid is niet gezond. Thee zetten van jonge hondsdrafblaadjes is ook mogelijk. Daarnaast kan je hondsdraf over de bultjes wrijven als je je hebt gestoken aan een brandnetel. Handig, want die planten groeien vaak bij elkaar in de buurt!

Grote Canadese gans

De Canadese gans, officieel grote Canadese gans, is een grote, opvallende ganzensoort. Officieel komt de soort uit Noord-Amerika, maar sinds 1975 broedt hij ook bij ons. Dat doet de Canadese gans nu: ongeveer rond deze tijd van het jaar legt het vrouwtje haar eerste eieren. In één nest liggen uiteindelijk vier tot zeven eieren. Het vrouwtje broedt op deze eieren, terwijl het mannetje trouw de wacht over haar houdt. Over een kleine maand komen de eerste eieren uit en kun je de kuikens rond zien scharrelen.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play