Vroegeling citizen science Nature Today

Natuurjournaal 21 maart 2022

Nature Today
21-MRT-2022 - Vroegeling bloeit en steeds meer vlinders te zien.

Het is officieel lente! Dat is goed te merken aan de terugkerende zomervogels, ontluikende blaadjes en jonge zoogdieren. Voor de vroegeling maakt het niet uit dat het nu pas lente is: dit plantje bloeit al een tijdje. Daarom is het ook een echte vroegeling. Je vindt haar vaak tussen stoeptegels. Het is een klein en teer plantje, met minuscule bloemetjes. Toch is de soort goed herkenbaar. Kijk maar eens op zonnige plekken op de stoep en laat je verrassen door dit mooie plantje. Wil je meer stoepplantjes leren kennen? Hortus Leiden schrijft iedere week een natuurbericht over een ander stoepplantje. Zo leer je alle plantjes bij jou op de stoep kennen.

Boomblauwtjes

De Vlinderstichting meldde het afgelopen week al op Nature Today: het vlinderseizoen is nu echt begonnen. Op dit moment zie je met name vlinders die hebben overwinterd rondvliegen. Soorten als dagpauwoog en citroenvlinder gaan snel vliegen na hun winterslaap, je ziet ze zodra het weer aangenaam zonnig is. Andere soorten, zoals het lieflijke boomblauwtje, brengen de winter door als pop. Ook zij komen nu tevoorschijn. Je ziet ze nu ook weer verschijnen in de landelijke lijst in de Nature Today-app. Je zou ze zomaar tegen kunnen komen bij jou in de tuin, terwijl je rustig een kopje thee zit te drinken in de zon. Kijk eens in de landelijke of lokale soortenlijsten welke vlindersoorten je nu nog meer kunt verwachten.

Tekst: Marjolein Mooij & Hidde Hofhuis, NatureToday.nl