Boerenzwaluw juvenile Saxifraga

Natuurjournaal 22 mei 2022

Nature Today
22-MEI-2022 - Boerenzwaluw en hamster hebben jongen.

De boerenzwaluw is alweer een tijdje in groten getale terug in Nederland. Misschien heb je haar al gespot in een nestje onder de dakpannen, of scherend over het water op zoek naar insecten. Deze blauwgrijze vogel verwelkomt nu haar eerste jongen van dit jaar. Gewoonlijk blijven deze drie weken in het nestje van klei en leem voordat ze de wijde wereld in vliegen. Vaak begint de boerenzwaluw daarna ook nog aan een tweede en soms zelfs een derde nestje. Let de komende tijd dus goed op boerenschuren, bruggen en daken. Je zou zomaar eens een boerenzwaluw van of naar haar nest kunnen zien vliegen.

Europese hamster tussen de graanvelden

Rond deze tijd van het jaar worden ook de eerste jongen van de Europese hamster, ofwel de korenwolf, geboren. Voor het voortbestaan van de hamster is dit een erg belangrijke fase. Al jaren worden er in Limburg namelijk genetisch diverse hamsters vrijgelaten in de hoop dat ze tijdens het voortplantingsseizoen hun genen door kunnen geven aan de volgende generatie. Hierdoor zou de genetische diversiteit van de populatie toenemen. Dit is nodig, omdat de hamsters door verlies van hun leefgebied en door het ontbreken van contact met andere Europese populaties veel van die diversiteit zijn kwijtgeraakt. Zonder variatie in de genenpoel kan de hamster zich veel minder goed aanpassen aan veranderingen in de omgeving en is de kans op het overleven van een ziekte veel kleiner. Het is nu dus te hopen dat er dit seizoen veel hamsters geboren worden en dat de genenpoel succesvol aangesterkt kan worden.

Tekst: Thomas van Schaik, NatureToday.nl