Herken de vleermuizen in je tuin met de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland.

Doe mee met de Nationale Vleermuistelling op 12 en 13 mei!

9-MEI-2023 - Het is eindelijk een beetje lenteweer en er zijn weer vaker vleermuizen te zien. Ze komen in de avondschemering tevoorschijn en gaan dan op jacht naar muggen en andere insecten. Sommige vleermuissoorten laten zich ook in tuinen zien. Ben je benieuwd of er bij jou in de tuin vleermuizen vliegen en of je ze kan herkennen? Doe op 12 en 13 mei mee met de Nationale Vleermuistelling.

Je hoeft geen vleermuisdeskundige te zijn om mee te doen. Met de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland kun je aan de hand van het silhouet van de vleermuis de soort proberen te herkennen. Om het silhouet van een vliegende vleermuis goed te kunnen zien, zoek je een plek van waaruit je vrij zicht hebt op een stuk avondhemel. Bij voorkeur ook met zicht op een boom of wat struiken, want daar vliegen vleermuizen graag dichtbij. Om vleermuizen te zien kun je het best vanaf zonsondergang een uur in de tuin gaan zitten. Zonsondergang is op 12 en 13 mei rond 21:20 uur. Op Tuintelling.nl vind je een instructie voor de Nationale Vleermuistelling. De zoekkaart kun je downloaden en bestellen bij de Zoogdiervereniging.

Op Mijn Vogeltuin vind je ook tuintips voor vleermuizen.

In Nederland komen achttien soorten vleermuizen voor. Een aantal daarvan is regelmatig in tuinen te vinden. Dat is mooi meegenomen, want als insecteneters eten vleermuizen veel muggen. Ze helpen ook een handje bij het onderdrukken van insecten die schadelijk kunnen zijn voor je tuin, groente of fruit.

Tuintips voor vleermuizen

Wil je meer vleermuizen in je tuin? Dat kan door je balkon of tuin vleermuisvriendelijker in te richten. Tips hiervoor vind je in deze folder (download of bestel gratis), of kijk eens op de website Mijn Vogeltuin. Daar vind je tips om niet alleen meer vogels, maar ook meer vleermuizen en vlinders naar je balkon of tuin te lokken. Denk aan het planten van bloemen die ook 's nachts insecten lokken, het aanleggen van een (kleine) tuinvijver of het ophangen van een vleermuiskast.

Tekst: Marjolein van Adrichem, Zoogdiervereniging