Straatgras

Natuurjournaal 29 december 2023

Nature Today
29-DEC-2023 - Boomkruipers hakken een winterholletje en op zoek naar straatgras.

Straatgras staat bijna elk jaar wel in de top drie van winterbloeiers. Je moet er wel even oog voor hebben, want bloeiend gras is niet zo kleurig en opvallend als veel andere planten. Straatgras is een klein grasje dat in polletjes groeit. In ideale omstandigheden wordt het veertig centimeter hoog. Maar waar je het meestal ziet – op straat – wordt het eerder vijf tot tien centimeter. Binnen twee weken gaat ze van een zaadje tot een bloeiende plant, en dat is dus de reden dat je het hele jaar bloeiend straatgras kan zien. En die bloem, dat zijn de kleine pluimpjes met groene aartjes. Als je heel goed kijkt, zie je de witte stempels en de paarse helmknoppen naar buiten steken.

Een boomkruiper heeft een holletje gemaakt in een dode berk

Boomkruipers zijn tijdens de korte dagen in de winter druk in de weer. Om genoeg insecten te eten, zijn ze van ’s ochtends tot ’s avonds bezig met foerageren. Snel, voordat het weer donker wordt. En hoe blijf je dan als klein vogeltje warm in zo’n lange, koude nacht? Soms zoeken ze de gezelligheid op, een grote bal boomkruipers bij elkaar, waar je alleen de staartjes uit ziet steken. In hun eentje hebben ze een ander plan: in bomen met zachte schors hakken ze een gat uit om in te slapen. Een boombedje dus. Of een nestkastje, die doen in de winter ook dienst als slaapkamer.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today