citroenvlinder maagdenpalm

Dit weekend citroenvlinders verwacht

De Vlinderstichting
23-FEB-2019 - Dit weekend sneuvelen er misschien wel een paar weerrecords. Zonnig weer in het voorjaar zorgt er ook voor dat de vlinders uit hun winterslaap ontwaken. Vooral citroenvlinders worden in het vroege voorjaar veel gezien De kans dus dat je dit weekend een citroenvlinder ziet!

Vorig weekend, 16 en 17 februari, was het ook al prachtig weer. Heel veel vlinders werden toen wakker. En ook dit weekeinde belooft het weer mooi te worden. Het is niet verrassend dat de waarnemingen allemaal betrekking hebben op de vlinders die in de winter als vlinder aanwezig zijn. Citroenvlinder, dagpauwoog, kleine vos en gehakkelde aurelia houden namelijk een winterslaap. Andere soorten brengen de winter door als eitje, rups op pop.

De citroenvlinder warmt zich op in de zon en wordt vaak al vroeg in het jaar gezien

Citroenvlinders in overvloed

Een van de meest opvallende voorjaarsvlinders is de citroenvlinder. Hij overwintert in een beschutte overwinteringplaats in dichte vegetaties, bijvoorbeeld in hulst, klimop of braam, of dicht bij de grond in een graspol. Het komt voor dat hij op zonnige winterdagen deze schuilplaats verlaat om op een andere plek de overwintering te vervolgen. Vanaf de eerste zonnige dagen zie je vooral de felgele mannetjes volop rondvliegen. Tijdens deze ‘patrouillevluchten’ zijn ze op zoek naar vrouwtjes. In het voorjaar komen de mannetjes eerder uit hun winterrustplaats dan de vrouwtjes. Die laatste zijn veel minder opvallend.

In het tweede weekend van februari 2019 werden in heel Nederland overal citroenvlinders gemeld

Nieuwe generatie

De vrouwtjes van de citroenvlinder zijn groenwit van kleur en lijken vanuit de verte wel op een koolwitje. Ze zijn alleen duidelijk groter en hebben geen enkele zwarte tekening op de vleugels. De komende weken zoeken mannetjes en vrouwtjes elkaar op om te paren. Na de paring moeten de eitjes nog rijpen. Dit is de reden dat het vrouwtje in het voorjaar veel nectar verzamelt. Zij is dan geregeld op vroegbloeiende bomen en struiken te vinden, zoals wilgen.

Kieskeurige eters

Citroenvlinders leggen eitjes op de jong ontluikende bladeren van hun waardplant: de plant waar de rups van eet. Rupsen van citroenvlinders zijn fijnproevers: ze lusten uitsluitend wegedoorn (Rhamnus cathartica) en vuilboom (Rhamnus frangula). Zonder deze struiken kan een citroenvlinder zich niet voortplanten. Wegedoorn komt met name in de kuststrook voor en in het binnenland is vuilboom, die ook sporkehout genoemd wordt, de enige waardplant.

Vuilboom is een prima plant om in de tuin te zetten. Het is de voedselplant voor de rups van de citroenvlinder

Belangrijke plant

Vuilboom komt veel voor in de ondergroei van bossen, maar ook in tuinen past hij prima. Het is een flinke struik, maar erg groot wordt hij niet, dus ook in een kleine tuin is er plaats voor. Het is niet alleen de waardplant voor de citroenvlinder, maar in het voorjaar zetten ook boomblauwtjes er hun eitjes op af en hun rupsen leven in de bloemknoppen. Vuilboom heeft heel erg veel bloemen en dat maakt hem ook tot een belangrijke nectarbron. Ook voor bijen en andere insecten is het een enorm belangrijke plant.

Heb je een citroenvlinder gezien? Geef je waarneming dan door! Dat kan gemakkelijk via Telmee, Waarneming.nl of Tuintelling.nl.

Tekst: Ineke Radstaat, De Vlinderstichting