Bever

Natuurjournaal 21 oktober 2020

Nature Today
21-OKT-2020 - Bever gaat de winter in, opvallend veel grote parasolzwammen te zien.

Het wordt steeds kouder buiten en voor de bever betekent dat onder andere dat hij zijn dieet gaat aanpassen. De groene plantendelen die hij in de zomer at, zijn nu veel schaarser, en dus verruilt hij deze voor schors en twijgjes. Zijn voorkeur gaat uit naar zachte soorten, zoals wilg en populier. Bevers houden geen winterslaap, in tegenstelling tot veel andere knaagdieren. Wel heeft de bever een voedselvoorraad aangelegd, waar hij in tijden van schaarste van kan eten.

Dat de herfst een goede tijd is om paddenstoelen te kijken, is bekend, maar soms doen paddenstoelen het wel heel goed. Dit jaar is de grote parasolzwam bijvoorbeeld heel vaak waargenomen. Kenners zeggen zelfs dat in de duinen bij Bakkum (Noord-Holland) nu een recordaantal grote parasolzwammen groeit! Zoals de naam doet vermoeden, kan je de soort onder andere vanwege zijn grootte herkennen: de steel kan tot wel veertig centimeter lang worden. Ga vooral eens naar buiten om te kijken of je de paddenstoel ook kunt vinden.

Groot aantal grote parasolzwammen in de duinen bij Bakkum