Bont zandoogje

Natuurjournaal 8 mei 2021

Nature Today
8-MEI-2021 - Bont zandoogje vliegt, zwartkop weer goed te zien.

Het bont zandoogje is een bruine vlinder met geeloranje vlekken, waarvan sommige op ogen lijken. Deze vlinder kun je nu goed zien vliegen. De soort komt steeds vaker voor in Nederland. Vroeger moest je hem speciaal in het bos zoeken, maar dat is nu wel anders. Overal waar een paar struiken of bomen staan, kun je het bont zandoogje zien vliegen. Als het wat kouder is, zoekt hij open plekken op om zoveel mogelijk uit de schaduw te blijven. Wordt het hem te warm, dan zoekt hij juist de koelte van bomen op.

De meeste zwartkoppen zijn terug uit het buitenland, waar ze overwinterd hebben. In veel bossen kun je nu hun melodieuze gezang horen. Zwartkoppen zijn niet zo groot en vliegen ook niet vaak, dus qua uiterlijk vallen ze niet zo op. Hun zang is echter niet te missen. Als je ze eenmaal hebt gehoord, is het ook makkelijker om ze (met een verrekijker) te spotten. Vaak zingen en roepen ze in een groepje in het struikgewas. Dit is ook het moment waarop zwartkoppen broeden. Mannetjes bouwen het begin van het nest en laten het vrouwtje de afwerking doen. Eind mei worden de eerste zwartkopkuikens geboren. Let eens op of je de zang van de zwartkop kunt herkennen!

Luister hier naar het geluid van de zwartkop