Goudhaan Saxifraga

Natuurjournaal 10 december 2022

Nature Today
10-DEC-2022 - Gouden dagen met goudhaantjes en goudvink.

Eerder in de herfst zijn het goudhaantje en het vuurgoudhaantje al voorbijgekomen in de natuurjournaals. Ze blijven goed vertegenwoordigd, zeker van de vuurgoudhanen zijn er opvallend veel. Die staat dan ook nog steeds hoog in de landelijke vogellijst – gebaseerd op de waarnemingen van de afgelopen veertien dagen – zo rond plek 35. Het ‘gewone’ goudhaantje staat rond plek 50, maar dat komt waarschijnlijk omdat waarnemingen van het zeldzamere neefje enthousiaster worden doorgegeven. Deze kleine wintergasten krijgen het zwaarder nu het kouder is, en wellicht trekken ze nog wat verder naar het zuiden.

Goudvinkmannetje

Na de trekperiode in oktober was er de afgelopen twee weken ook weer een piekje in het aantal goudvinken. Overwinteraars uit het oosten en noorden vullen hier de aantallen aan. Ook de broedvogels zwerven nu wat meer rond, maar ze zijn nog steeds vooral te zien in de meer beboste gebieden in Hoog-Nederland en in de duinen. Ondanks de naam, is het mannetje van de goudvink rood en het vrouwtje bijna-rozebeige. Is er een keer verwarring ontstaan met het geel-gevleugelde puttertje? Of was het de ‘gouden vogel’ van de vinkeniers? Hoe dan ook, als je een goudvink ziet, heeft je dag een gouden randje.

Foto’s: Bart Vastenhouw, Saxifraga; Mark Zekhuis, Saxifraga