Zeldzame meidoornspanner gevonden

De Vlinderstichting
25-JAN-2011 - Op diverse plekken is dit jaar de zeer zeldzame meidoornspanner gevonden. Dit is een vlinder die vooral in de winter en het vroege voorjaar actief is. De waarnemingen kwamen uit de provincies Utrecht, Gelderland en Zeeland.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting op [publicatiedatum]

Op diverse plekken is dit jaar de zeer zeldzame meidoornspanner gevonden. Dit is een vlinder die vooral in de winter en het vroege voorjaar actief is. De waarnemingen kwamen uit de provincies Utrecht, Gelderland en Zeeland.

Meidoornspanner (foto: M.A. Posthumus)Tot nu toe was de meidoornspanner (Theria primaria) vooral uit het oosten van ons land bekend, maar op 22 januari was er op waarneming.nl een melding vanuit Zeeland. Daar werden op een (vervaagde) locatie maar liefst 32 vlinders gezien. Eerder dit jaar waren er al vlinders aangetroffen in de provincies Utrecht en Gelderland. De vlinders zijn te vinden op hun waardplanten. Naast meidoorn gebruikt de meidoornspanner ook sleedoorn als waardplant.

De mannetjes van de meidoornspanner hebben vleugels; de vrouwtjes zijn vrijwel vleugelloos en kunnen niet vliegen. De mannetjes posteren zich in een struik en wachten tot een vrouwtje naar boven kruipt. Vervolgens paren ze. Na de paring zetten de vrouwtjes hun eitjes af op de struik en sterven. De waarneming in Zeeland betrof maar liefst dertig mannetjes die op wacht zaten en twee vrouwtjes die snel door een mannetje werden geannexeerd. De rupsen zijn actief in april en mei en verpoppen vervolgens in de grond. De poppen blijven daar tot in de tweede helft van de winter de vlinders uitkomen.

Foto’s: Tymo Muus, M.A. Posthumus