Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 107 - 1066 Resultaten

Wie kent ze niet? Glazenmakers, grote libellen die als helikopters op en neer vliegen en zeer wendbaar achter insecten aanjagen. Vooral nu in augustus zijn ze veel aanwezig. Ook in je eigen tuin kun je ze tegen komen en als je een..

Lees verder 17 augustus 2017   4 dgn oud

De Nationale NachtvlinderNacht 2017 zal worden gehouden van 25 tot en met 27 augustus aanstaande. Dan zal op meer dan 100 plekken worden gekeken welke nachtvlindersoorten er voorkomen. Veel van die locaties zijn publiek..

Lees verder 14 augustus 2017   1 week oud

Stikstofdepositie is, naast de uitstoot van broeikasgassen en habitatvernietiging, de belangrijkste factor waarmee de mensheid de natuur wereldwijd beïnvloedt. De recente inzichten over bedreigingen voor de biodiversiteit en wegen..

Lees verder 12 augustus 2017   1 week oud

Afgelopen maandag, 7 augustus, is er in Groningen een geraniumblauwtje waargenomen. Dit is een zeer zeldzame vlinder in ons land die zelfs niet elk jaar wordt gezien. Bovendien is dit de meest noordelijke plek waar de soort ooit..

Lees verder 10 augustus 2017   1 week oud

Tijdens de Landelijke Tuinvlindertelling in het weekend van 4 tot 6 augustus zijn minder vlinders geteld dan in de voorgaande acht edities. Zowel het aantal vlinders per telling als het aantal soorten dat per tuin werd gezien was..

Lees verder 7 augustus 2017   2 wkn oud

Vandaag, zaterdag en zondag wordt de Landelijke Tuinvlindertelling gehouden. Iedereen wordt gevraagd om een kwartier de vlinders in de tuin te tellen en door te geven. We hopen dat er ook veel tuinen midden in de stad geteld..

Lees verder 4 augustus 2017   2 wkn oud

Veel mensen weten dat brandnetel een erg belangrijke plant is voor vlinders. Rupsen van kleine vos, dagpauwoog, atalanta, landkaartje en gehakkelde aurelia leven ervan. Toch hebben niet veel mensen hem in de tuin staan, bang dat..

Lees verder 3 augustus 2017   2 wkn oud

Komend weekend is het weer zover, de landelijke Tuinvlindertelling 2017. Van vrijdag tot en met zondag wordt iedereen gevraagd een kwartiertje in de tuin de vlinders te tellen. Via de gratis App ‘Vlindermee’ krijg je hulp bij de..

Lees verder 31 juli 2017   3 wkn oud

In de Noordoostpolder, vlakbij het ‘oude land’, ligt het Kuinderbos. Dit bos, dat inmiddels zo’n 60 jaar oud is, herbergt erg veel vlinders en libellen. De boswachter noemt het de grootste wilde vlindertuin van Nederland en dat is..

Lees verder 27 juli 2017   3 wkn oud

Op deze heerlijke warme avonden zitten we lang in onze tuin. Als het gaat schemeren horen we de laatste voorzichtige zang van een merel en zien we soms de gewone dwergvleermuizen tevoorschijn komen en jagen boven de tuinen. Als..

Lees verder 24 juli 2017   4 wkn oud