Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 111 - 1105 Resultaten

Afgelopen weken is de populatie grote vuurvlinders in het Friese gebied Brandemeer met naar schatting bijna negentig procent verminderd. Door het veel te rigoureus schonen van sloten zijn mogelijk alle in de oeverzone..

Lees verder 14 december 2017   3 dgn oud

Bij boer Eric Lamers uit Vierlingsbeek is recent een bijzonder kalfje geboren. Het draagt de naam van een vlinder, de atalanta. De kalfjesnaam staat symbool voor de natuur- en vlindervriendelijke manier van werken die boer Eric..

Lees verder 11 december 2017   6 dgn oud

Het lijkt momenteel niet de meest aantrekkelijke periode om de liefde te bedrijven in het bos. Er zijn echter vlinders die juist deze koude periode gebruiken om actief te zijn, een partner te vinden en te paren. De kleine..

Lees verder 7 december 2017   1 week oud

Het is nat, kil, grijs en somber de laatste dagen. Op zulke dagen verlang je weer naar het voorjaar en de zomer, naar zon en vlinders. Daarom nu een natuurbericht met foto’s van vlinders, algemeen en zeldzaam, maar allemaal vol..

Lees verder 4 december 2017   1 week oud

Eergisteren publiceerde de Europese Commissie ’The Future of Food and Farming’. Hiermee gaat de discussie over de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) echt van start. Een noodzakelijke herziening, omdat het..

Lees verder 1 december 2017   2 wkn oud

Het artikel over 75 procent achteruitgang van insecten in Duitsland veroorzaakte veel discussie deze herfst. Het leidde zelfs tot een hoorzitting in de Tweede Kamer op 29 november, waarin deskundigen de parlementariërs..

Lees verder 30 november 2017   2 wkn oud

In natuurgebied de Maashorst in Noord-Brabant wordt op vrijdag 1 december gezocht naar eitjes van de bruine eikenpage. Ook zal er gewerkt worden om het leefgebied van deze zeldzame vlinder daar te verbeteren. De zoektocht en het..

Lees verder 28 november 2017   2 wkn oud

Ecologisch bermbeheer staat volop in de belangstelling van burgers en overheden. Dat bleek uit het op 17 november gehouden symposium 'Drents bermbeheer', georganiseerd door De Vlinderstichting, FLORON en de provincie Drenthe. Het..

Lees verder 23 november 2017   3 wkn oud

Net als alle dichtbevolkte gebieden in de wereld wordt Nederland ’s nachts steeds meer verlicht. Het wordt steeds duidelijker dat dit effecten heeft op nachtdieren. Kunstlicht kan bijvoorbeeld de biologische klok verstoren en de..

Lees verder 20 november 2017   3 wkn oud

Wintervlinders: ze verschijnen pas na de eerste nachtvorst en blijven ongeveer tot begin januari. Ze doen hun naam dus echt eer aan. De kleine wintervlinder is de meest voorkomende. Deze kun je nu vrijwel overal in Nederland..

Lees verder 16 november 2017   1 maand oud