drieteenstrandloper, http://www.ecnc.org/publications/freenatureimages

Volg de vogelonderzoeker op Groenland

Vogelbescherming Nederland
31-JUL-2012 - Wat doet een vogelonderzoeker precies? En hoe zien zijn dagen eruit op een verlaten toendra in Groenland? Vogelonderzoekers Jeroen Reneerkens en Stefan Sand geven sinds kort een inkijkje in hun leven tijdens hun onderzoek naar de drieteenstrandloper op Groenland. Door middel van blogs en video’s op vogelbescherming.nl vertellen ze over hun belevenissen daar.

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland [land] op [publicatiedatum]

Onderzoek naar drieteenstrandloper te volgen via internet

De drieteenstrandloper is voor Nederland geen onbekende vogel. In herfst, winter en voorjaar zie je ze hier in grote aantallen driftig over ons strand trippelen. Maar in de korte poolzomer zitten de vogels in Groenland, waar ze zich voortplanten. Onderzoekers Reneerkens en Sand zijn op Groenland om onderzoek te doen naar het broedsucces van deze strandlopersoort. De vraag is of de jongen van een drieteenstrandloper die alleen broedt, net zo veel kans heeft om op te groeien als de jongen van een paartje dat samen broedt en de jongen grootbrengt.

Drieteenstrandlopers (foto: Saxifraga-Piet Munsterman)

Veel nesten van de drieteenstrandlopers sneuvelen, omdat de eieren worden opgegeten door poolvossen. In sommige jaren worden meer dan negentig procent van de nesten leeggeroofd voordat de eieren zijn uitgekomen. Maar als er veel lemmingen geboren worden, laten de poolvossen de eieren met rust. De vraag is dan ook elk jaar weer: wordt het een goed lemmingenjaar? En wat betekent dat voor deze strandlopertjes?

Door middel van een weblog en videofilmpjes laten Reneerkens en Sand zien hoe ze dat onderzoeken. Wat komt er allemaal kijken bij zo’n veldonderzoek en hoe doe je dat op de uitgestrekte toendra’s van Groenland? Via vogelbescherming.nl kun je het vanaf vandaag meebeleven.

Op dit moment zijn ook in Nederland alweer de eerste drieteenstrandlopers waar te nemen. Tot een week of twee geleden nog maar tientallen, maar nu reeds honderden vogels, zoals bij Ouddorp op Goeree-Overflakkee (ZH). Dit zijn vogels die de Arctische broedgebieden al hebben verlaten, maar betreffen deels ook overzomerende drieteentjes.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland