Gewone huisspin

Doe mee aan de Nationale huis- en tuinspinnentelling

EIS Kenniscentrum Insecten
15-OKT-2013 - In ons land komen een kleine 700 soorten spinnen voor. Maar welke soorten wonen in onze tuin of zelfs in huis? Vroege Vogels organiseert voor het eerst de Nationale huis- en tuinspinnentelling. Een week lang mag iedereen op zoek naar alle achtpotigen van Nederland. Zondag 20 oktober worden de resultaten bekend gemaakt tijdens de uitzending.

Bericht uitgegeven door Vara's Vroege Vogels op [publicatiedatum]

In ons land komen een kleine 700 soorten spinnen voor. Maar welke soorten wonen in onze tuin of zelfs in huis? Vroege Vogels organiseert voor het eerst de Nationale huis- en tuinspinnentelling. Een week lang mag iedereen op zoek naar alle achtpotigen van Nederland. Volgende week worden de resultaten bekend gemaakt tijdens de uitzending.

Tien spinnen
Samen met Jinze Noordijk van EIS-Nederland, spinnenkenner Peter Koomen van Natuurmuseum Fryslân en Naturalis Biodiversity Center heeft Vroege Vogels een spinnenzoekkaart gemaakt, met daarop tien spinnen die je tegen kunt komen in huis en tuin.

Grote trilspin (foto: Roy Kleukers)

Zoals de kruisspin, een middelgrote spin die een wielvormig web maakt in de tuin en herkenbaar is aan de witte kruisvormige tekening op het achterlijf. De gewone tandkaak vind je vaak in een opgerold blaadje, heeft twee rode strepen op het lijf en zet haar kaken graag in lieveheersbeestjes en wespen. De wespspin, die ook wel tijgerspin wordt genoemd, is vanwege haar kleuren misschien wel de meest exotische van allemaal.

Ook zijn er soorten die je gewoon binnen kan aantreffen. Bijvoorbeeld de grote trilspin, een soort die een eeuw geleden nog maar nauwelijks voorkwam in Nederland en nu vrijwel overal. De gewone huisspin is een grote soort, komt in elk gebouw voor, maar laat zich maar weinig zien.

Gewone huisspin (foto: Jinze Noordijk)

Uitkomst
De zoekkaart en invoermodule is op de website van Vroege Vogels te vinden. Zondagochtend 20 oktober worden de resultaten van de telling tijdens de uitzending bekend gemaakt.

Tekst: Vara’s Vroege Vogels