Bruine kikkers

Indian Summer love voor bruine kikkers

Stichting RAVON
24-OKT-2012 - Voor het eerst is een paring waargenomen van bruine kikkers in oktober. Dit paartje bruine kikkers uit Ubbergen (Gelderland) had net het water verlaten waarbij het mannetje zich vastklemde op de rug van het vrouwtje. De voortplanting is niet succesvol verlopen want er is geen kikkerdril gevonden in het water. Het warme weer heeft deze bruine kikkers een beetje te vroeg in de stemming gebracht.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON [land] op [publicatiedatum]

Bruine kikkers (foto: RAVON)Van de afgelopen jaren zijn wel meldingen bekend van roepende bruine kikkers in de maanden oktober tot en met februari. Vooral op warmere zonnige dagen. Maar parende bruine kikkers in oktober zijn nog niet eerder gemeld. Heeft u dit de afgelopen warme dagen ook waargenomen, meld dit dan aan RAVON.

De bruine kikker komt voor in tal van watertypen, mits deze zonbeschenen, ondiepe oeverzones bevatten. Deze oeverzones zijn belangrijk voor de voortplanting. De bruine kikker kan worden aangetroffen tot in stedelijke gebieden en behoort tot de meest algemeen voorkomende amfibieënsoorten in Nederland. Voor een goed landbiotoop is de aanwezigheid van bosjes en ruigten in een kleinschalig landschap van groot belang.

Bruine kikkers (foto: RAVON)
De bruine kikker is vaak de eerste kikker die in het voorjaar als het warmer wordt aan voortplanting begint. In maart kunnen roepende mannetjes waargenomen worden. Normaal paren ze in het voorjaar en worden dan de eiklompen afgezet. De mannetjes van de bruine kikkers maken daarbij een zacht, brommend geluid. Na de voortplanting gaan de volwassen dieren al weer snel het land op. Bruine kikkers overwinteren zowel op het land als in het water.

Tekst en foto's: Kris Joosten, RAVON