Bosuilen jongen

Webcams Vogelbescherming aan op Valentijnsdag

Vogelbescherming Nederland
2-FEB-2016 - Valentijnsdag 2016, zondag 14 februari, staat ook bij de vogels in het teken van de liefde. De webcams van Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland gaan dan aan. Via de camera’s in de verschillende nesten kan iedereen het broedseizoen live volgen. Alle beelden zijn rechtstreeks op www.beleefdelente.nl te zien en dagelijks zijn er clips van de mooiste en meest spannende momenten.

Het 10e seizoen van www.beleefdelente.nl van Vogelbescherming start dit jaar bijzonder vroeg. Op Valentijnsdag, zondag 14 februari, gaan de eerste camera’s al aan. De bosuil start namelijk midden in de winter met het paren, broeden en groot brengen van de jongen, en dat willen we niet missen! Vorig jaar bracht ons paartje met succes twee jongen groot.

Oude bekenden

Steenuil, de publiekslieveling van Beleef de LenteDit jaar volgt www.beleefdelente.nl ook weer een aantal toppers van vorig jaar. Naast de bosuil zijn dat de kerkuil, slechtvalk, steenuil en ooievaar. Maar ook in de nestkasten van koolmees en spreeuw, tuinvogels die iedereen kent, zijn camera’s opgehangen. De eerste vogels hebben de nestkasten van Beleef de Lente geïnspecteerd. De bosuilen hebben al een kijkje genomen en zijn regelmatig bij de kast te zien en te horen. Zouden ze op 14 februari al hun intrek hebben genomen?

Nieuwelingen

Een speciale camera brengt dit jaar de tuinvogels in beeld die zich bij de voederplek in de tuin van Vogelbescherming tegoed doen aan vogelzaad en vetbol. Een webcam bij een natte poel in het grasland laat het leven van de weidevogels zoals grutto en kievit van heel dichtbij zien. En nóg een nieuwtje: dit jaar hangen er ook weer camera’s in het nest van een ijsvogel. Daarmee zijn we er nog niet. Beleef de Lente volgt dit jaar nog een aantal nieuwe vogelsoorten. Welke dat zijn wordt op 14 februari bekend gemaakt.

Live en mooie momenten als clipje

Behalve de live-beelden zijn op www.beleefdelente.nl dagelijks korte filmpjes met hoogtepunten te zien en per vogel wordt een weblog bijgehouden door een deskundige. Ook is er een forum waar kijkers met elkaar kunnen praten over de vogels en vragen kunnen stellen aan de deskundigen.

De camera’s blijven in ieder geval aan tot 1 juli. Beleef de Lente van Vogelbescherming is al jaren een groot succes. Jaarlijks volgen meer dan 1 miljoen mensen de vogels tijdens het broedseizoen, een groot deel daarvan deed dat zelfs dagelijks.

Tekst: Marieke Dijksman, Vogelbescherming Nederland