Zandhommel koningin op rode klaver

Nieuwe populatie van de zandhommel ontdekt langs het Haringvliet

ARK Rewilding Nederland, EIS Kenniscentrum Insecten, WWF Nederland
28-SEP-2016 - Tijdens de 1000-soortendag op 17 en 18 september werd een nieuwe populatie van de zandhommel ontdekt op de Korendijkse slikken. Deze bedreigde zandhommel kwam vroeger verspreid over heel Nederland voor, maar is in de tweede helft van de vorige eeuw zeer sterk achteruit gegaan. Sinds 2000 zijn alleen nog populaties bekend in enkele gebieden rond het Haringvliet.

Eerder onderzoek toonde aan dat de zandhommel populaties heeft op de Beninger slikken en vooral op Tiengemeten. Vorig jaar bleek dat deze soort profiteert van de natuurontwikkeling op zowel Tiengemeten als op de Tiendgorzen (zie dit natuurbericht). Daar komen nu de Korendijkse slikken bij.

Verspreiding van de zandhommel rond het Haringvliet, en in Nederland (grijs vlak voor 2000, zwarte stip na 2000)

Dit zijn de enige plekken in Nederland waar nog populaties van de zandhommel voorkomen. Toch is er hoop, aangezien ze positief lijken te reageren op de natuurontwikkelingsprojecten rond het Haringvliet. Wat ze nodig lijken te hebben is wat variatie in het terrein, waarbij er duidelijke graspollen aanwezig zijn waaronder ze hun nesten kunnen maken. Maar nog veel belangrijker is een continu aanbod van bloemen gedurende de gehele vliegtijd; van april tot en met september/oktober. Ze zijn niet heel kieskeurig, maar dat kan ook niet als je zo’n lange tijd afhankelijk bent van bloemen. Favorieten lijken smeerwortel en munt, maar vooral rode klaver.

Zandhommels op diverse bloemen; mannetje op knautia, mannetje op Cosmea en een koningin op rode klaver

Naast zandhommels is er nog veel meer waargenomen tijdens de 1000-soortendag in en rond het Haringvliet, nog niet alle gegevens zijn binnen maar de teller staat nu al op 1.692 soorten. Deze 1000-soortendag werd mede mogelijk gemaakt door het Wereld Natuur Fonds en stichting ARK Natuurontwikkeling.

Tekst: John Smit, EIS Kenniscentrum Insecten