Grus grus. Kraanvogel

Natuurjournaal 20 februari 2021

Nature Today
20-FEB-2021 - Kraanvogel trekt door Nederland, paartijd grijze zeehond is begonnen.

Sinds 2001 broeden er weer kraanvogels in Nederland. De meeste van deze indrukwekkende vogels broeden in het Fochteloërveen, in totaal broeden er maar weinig. Wie graag kraanvogels wil zien, kan beter afreizen naar Duitsland, Scandinavië, of... Nu de lucht in de gaten houden. Dit is namelijk hét moment om overvliegende kraanvogels te zien in Nederland. Luid trompetterend vliegen ze naar het noorden, soms in grote groepen. Houd je oren open en je verrekijker bij de hand!

Luister hier naar het geluid van de kraanvogel (Bron: Piotr Szczypinski, Xeno-Canto)

Grijze zeehond

Voor de grijze zeehond is de paartijd aangebroken. Vrouwtjes zijn trouw aan de plek waar ze paren en keren hier ieder jaar weer naar terug. Samen vormen ze grote groepen. Mannetjes eten zes weken lang niks, maar zijn voortdurend bezig met de (bijna) vruchtbare vrouwtjes. Ze houden groepjes bij elkaar, en vechten met andere mannetjes wanneer deze bij 'hun' vrouwtjes in de buurt komen. Wanneer een vrouwtje vruchtbaar is, geeft de man haar veel aandacht, om te voorkomen dat ze met een ander paart. De paring vindt zowel op het land als in het water plaats. Daarna breekt een lange wachttijd aan: de jongen worden pas over elf en een halve maand geboren.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play