Bosaardbei

Natuurjournaal 16 april 2021

Nature Today
16-APR-2021 - Bloeiende bosaardbei en broedende boomklevers.

Op de bodem van het bos, tussen andere planten, kun je nu bosaardbei zien bloeien. Wie weleens zelf aardbeien heeft gekweekt, zal deze plant direct herkennen. De bladeren en de bloemen lijken op die van de tuinaardbei, waar we de vruchten van eten. De vruchten van de bosaardbei zijn een stuk kleiner. De soorten zijn familie van elkaar, maar de tuinaardbei is niet gekweekt uit de bosaardbei. De vruchten van de bosaardbei zijn wel eetbaar, ze hebben een friszoete smaak. Het duurt echter nog wel even voor die te vinden zijn. Tot die tijd kun je genieten van de kleine bloemetjes. Met name aan de kust, in Utrecht en in Zuid-Limburg komt bosaardbei veel voor, maar de soort is door het hele land te vinden.

Daar kan nog wel wat aan gemetseld worden!

De boomklever is een uniek vogeltje. Ten eerste is er zijn opvallende verenkleed, blauw met feloranje. In het broedseizoen, dat nu bezig is, is het mannetje nog eens extra opvallend gekleurd. Het is de enige vogel in Nederland die even makkelijk omhoog als omlaag langs boomstammen kan klimmen. Boomkruipers en spechten kunnen ook goed klimmen, maar dan alleen omhoog. Ten slotte houdt de boomklever wel heel erg van metselen. Ze zoeken nu oude nesten van spechten op, of broeden in andere holtes. De opening metselen ze dicht, totdat deze precies de goede grootte heeft. Het komt soms voor dat het gat al de goede grootte heeft, maar dat de boomklevers toch nog verder willen metselen. Dan metselen ze voor de lol verder in de omgeving van het nest!

Foto’s: Ed Stikvoort, Saxifraga; Mark Zekhuis, Saxifraga