Gele lis

Natuurjournaal 9 mei 2021

Nature Today
9-MEI-2021 - Gele lis bloeit, jongen in het merelnest.

Langs oevers van sloten en vijvers begint nu de gele lis te bloeien. Hij valt direct op de grootte van de plant zelf en die van de gele bloemen. Deze zijn speciaal ontworpen om bestoven te worden door bijen en hommels. Gele lis kan voedingsstoffen opnemen uit het water en zo de vijver of de sloot filteren. De soort komt door heel Nederland voor. Heb jij de eerste gele lis van het jaar al zien bloeien?

De merel is één van de meest algemene vogelsoorten van Nederland. Grote kans dat je er een tegenkomt als je buiten bent. Let de volgende keer dat je een merel ziet eens goed op zijn snavel. De eerste eieren van de merel zijn namelijk uitgekomen en de jongen hebben honger! Vader en moeder merel vliegen af en aan met insecten en wormen om de jongen te voeren. Merelnesten worden vaak geplunderd door katten en andere roofdieren. Om te compenseren voor dit verlies, maken ze elk jaar meerdere nesten.

Genoeg eten voor deze merel!

Foto’s: Jan van der Straaten, Saxifraga; Ab H. Baas, Saxifraga