Erinaceus europaeus. Egel

Natuurjournaal 14 mei 2021

Nature Today
14-MEI-2021 - Paartijd egel is aangebroken, koninginnenpage vliegt.

's Avonds in de tuin kun je ineens geritsel, gesnurk of gesnuif uit de bosjes horen komen. Vaak is dat een egel die een bezoekje komt brengen. Vanaf nu zijn egels soms luidruchtiger dan anders, want hun paartijd is begonnen. Mannetjes bijten en stoten naar elkaar wanneer ze hetzelfde vrouwtje op het oog hebben. Als ze eenmaal gewonnen hebben, is het tijd om het vrouwtje te veroveren. Man en vrouw egel doen een soort dans, die wel uren kan duren. Daarbij maken ze flink wat lawaai. Als het vrouwtje besloten heeft dat ze klaar is om te paren, drukt ze haar stekels plat. Wel zo prettig voor de zachte buik van het mannetje!

Koninginnenpage

Hoewel de koninginnenpage oorspronkelijk een vlinder uit zuidelijker streken is, wordt hij steeds vaker in Nederland gezien. Ook nu de temperaturen nog niet echt hoog zijn, zijn de eerste vlinders al waargenomen. Koninginnenpages zijn prachtig gekleurde, opvallende vlinders. Ze worden vooral gespot in de zuidelijke helft van Nederland, maar ook in de rest van het land komen ze sporadisch voor. Ze houden van kruidenrijk grasland. Omdat de koninginnenpage veel drinkt, is een grote hoeveelheid planten met nectar belangrijk. Met name (wilde) peen is een belangrijke plant voor deze soort.

Foto's: Mark Zekhuis, Saxifraga; Ab H. Baas, Saxifraga