Heikikker Saxifraga

Natuurjournaal 4 maart 2022

Nature Today
4-MRT-2022 - Heikikker legt eieren en speerdistels liggen klaar.

Heikikkers trappen, samen met bruine kikkers, het voortplantingsseizoen van de kikkers af. Zij zijn de eerste soorten die eieren leggen. Rond deze tijd maken mannetjes van de heikikker een opvallend klokkend geluid terwijl ze de vrouwtjes roepen. Ook zijn ze een paar dagen blauw gekleurd, om indruk te maken op andere mannen. Dat geldt alleen op plekken waar veel heikikkers zitten; als er niet veel andere mannen in de buurt zijn, blijven de heikikkermannen hun typische vaalgrijze kleur. Vrouwtjes leggen nu eieren: een klomp kikkerdril die kan bestaan uit zeshonderd tot wel drieduizend eitjes. Na het leggen van de eieren verlaten de vrouwtjes het water weer. De mannen blijven wat langer hangen, in de hoop nog een vrouwtje te kunnen bevruchten.

Net als met de meeste andere soorten distels zijn speerdistels geen fijne planten om mee in aanraking te komen. Maar om te zien is het een prachtige plant. Op dit moment kan je de rozetten ervan vinden, soms tot wel tachtig centimeter doorsnede! Deze rozet ontstaat in het eerste jaar, pas in het tweede jaar zal de plant de hoogte ingaan. Alles heeft stekels, de diep ingesneden bladeren nu al en ook de stengels en de bloemen hebben straks flinke prikkers. De speerdistel komt in de zomer in bloei, waarbij de strengels makkelijk hoger kunnen worden dan één meter. Dan komen er mooie paarse bloemen in. Maar daar moeten we nog even op wachten.

Speerdistelrozet

Nog geen plannen voor dit weekend? Morgen vindt de jaarlijkse Vlinderdag plaats. Vorig jaar moest het vanwege de coronamaatregelen nog digitaal gehouden worden, maar dit jaar kun je gewoon weer persoonlijk op bezoek komen. Geniet op dit evenement de hele dag van het laatste nieuws over vlinders!

Tekst: Marjolein Mooij, NatureToday.nl & Mike Hirschler, IVN