Vlindervoorspelling Nature Today-app

Ontdek de vlinders met de vernieuwde dagelijkse lokale vlindervoorspelling van Nature Today

Nature Today
30-MRT-2022 - De vlindervoorspelling van Nature Today is vernieuwd in samenwerking met De Vlinderstichting. Nu kan je nog beter zien welke vlindersoorten jij vandaag in je omgeving kunt ontdekken. Voor elke vierkante kilometer wordt dagelijks een nieuwe vlindervoorspelling gemaakt. Deze voorspelling combineert de vliegverwachting van De Vlinderstichting en gegevens van de Nationale Databank Flora en Fauna.

De natuur is volop in beweging. Vorige week gaven we een uitleg van hoe je met de lokale vogelvoorspelling van Nature Today het terugkomen van trekvogels op de voet kunt volgen. Met de vele zonovergoten dagen zijn ook de vroege vlinders zeer actief. De opvallende gele citroenvlinder of de dagpauwoog zijn de meesten vast niet ontgaan. Door het mooie en zachte weer ontpoppen momenteel ook al soorten als het boomblauwtje, de koninginnenpage en het landkaartje. Met de vernieuwde lokale vlindervoorspelling van Nature Today op zak wordt het makkelijker om de snelheid waarmee het vlinderseizoen zich ontwikkelt bij te houden, overal in Nederland. Hieronder leggen we uit hoe de vlindervoorspelling tot stand komt.

Vlindermodellen op basis van het weer

Vanuit de samenwerking met De Vlinderstichting is een nieuw verwachtingsmodel ontstaan. Voor 36 regio’s wordt elke dag op basis van verwachtingen voor temperatuur en zonnestraling berekend welke vlinders die dag uitvliegen, en hoeveel. Met het warme weer zijn de dagvlinders een stuk eerder actief dan vorig jaar en dat zie je terug in het model, en buiten. Veel soorten lopen al bijna drie weken voor op vorig jaar. Zo vliegt vandaag al 30 procent van de oranjetipjes in Nederland rond, 6 procent van de boomblauwtjes en 5 procent van de groentjes. Hoe meer actieve vlinders van een soort verwacht worden, hoe hoger de soort staat in de vlindervoorspelling van Nature Today. Met de warmte van de afgelopen dagen zie je de vlindervoorspelling snel verschuiven en staat het oranjetipje steeds vaker bovenaan de lijst.

Het oranjetipje (mannetje) kan je volgens de vlindervoorspelling nu veel zien in Nederland

Met het nieuwe model zijn ook de regionale verschillen goed te zien in de lokale vlindervoorspelling. Vlinders zijn namelijk sterk afhankelijk van de plaatselijke weersomstandigheden. Hierdoor kan het voorkomen dat er op sommige plekken meer vlinderactiviteit verwacht wordt dan op andere locaties. In Groningen vlieget nu 20 procent van de oranjetipjes rond, terwijl in Limburg vandaag al 35 procent van de oranjetipjes rondfladdert.

Vlindergegevens voor jouw locatie

Naast de weersomstandigheden bepaalt ook de locatie hoeveel en welke vlindersoorten je tegen kunt komen. Vlinders zijn namelijk erg afhankelijk van de planten in de omgeving en hoe men met het gebied omgaat. Om een vlindervoorspelling te maken voor elke plek in Nederland maakt Nature Today gebruik van de gegevens van de Nationale Databank Flora en Fauna. Hierin staan rond de tien miljoen vlinderwaarnemingen in Nederland en elke dag worden nieuwe vlinderwaarnemingen toegevoegd. De waarnemingen in de Nationale Databank Flora en Fauna worden aangeleverd door honderden databanken, van Waarneming.nl, Telmee.nl, soortenorganisaties, provincies en terreinbeherende organisaties. Per locatie kijken we welke vlindersoorten de afgelopen vijf jaar ten minste een keer zijn doorgegeven. Dankzij deze samenwerking beschikt Nature Today elke dag over een actuele verspreiding van alle dagvlinders in Nederland, op de vierkante kilometer nauwkeurig.

Vlindervolgorde in de lokale verwachting

Dagelijks combineert de vlindervoorspelling van Nature Today dus de vlindermodellen van De Vlinderstichting met de locatiedata van de NDFF. In de app zie je dan ook alleen vlindersoorten die nu als vlinder rondvliegen en op de geselecteerde plek voorkomen. Nu de activiteit van vlinders snel toeneemt, zijn er op veel plekken steeds meer vlinders te zien. Dit zie je terug in de soortenlijsten van de vlindervoorspelling. Er staan steeds meer vlindersoorten in de lijst, en nieuwe soorten staan steeds hoger op de lijst. Hoe meer vlinders er van een soort vliegen, hoe groter de kans dat je ze tegenkomt. Staat een vlinder op jouw locatie in de app? Dan kan je ervan uitgaan dat ze in jouw omgeving voorkomt en dat ze nu rondvliegt. Hoe hoger ze in de lijst staat, hoe groter de kans dat je deze vlinder tegen zal komen. Ga er dus vooral op uit en kijk welke vlinders jij kan ontdekken!

De vlindervoorspelling van Nature Today voorspelt voor vandaag veel oranjetipjes in de Ooijpolder bij Nijmegen

Welke soort landelijk meest doorgegeven?

Als je de Nature Today-app opent, start je met de landelijke vlinderlijst. Dit is geen voorspelling op basis van verschillende databronnen. De volgorde van de landelijke lijsten wordt alleen bepaald door het aantal nieuwe meldingen in de Nationale Databank Flora en Fauna van de afgelopen twee weken. De meest doorgegeven vlindersoort staat bovenaan en de minst doorgegeven vlindersoort onderaan. Deze lijst maakt dus geen gebruik van de berekeningen van De Vlinderstichting of van jouw locatie.

Volg het verloop van de levenscyclus jaarrond met Nature Today

Vlinders zijn natuurlijk niet alleen in het voorjaar en in de zomer in Nederland. Veel vlindersoorten zijn een groot deel van het jaar alleen als rups of als eitje te vinden. En sommige soorten overwinteren als pop. Je ziet dan misschien geen vlinders, maar ze zijn er nog wel. Ben jij graag het hele jaar op de hoogte van de vlinders? Je kunt jouw favoriete vlindersoorten volgen in de Nature Today-app. Wij houden je het hele jaar op de hoogte. Of ze nou uit het ei kruipen, of juist de winter in gaan als pop. Kies in de app de soorten die jij wilt volgen en klik op de knop 'Volg deze soort'. Met notificaties op je computer of telefoon blijf je vervolgens op de hoogte van elke statusverandering!

In de Nature Today-app is de ontwikkeling van elke vlinder eenvoudig te volgen

Download de app

De Nature Today-app is beschikbaar in de Play store en Apple store of te bekijken via NatureToday.nl. Stel jouw voorkeuren in en blijf nog beter op de hoogte met notificaties, en elke dag een natuurjournaal. De lokale vlindervoorspelling is voor heel Nederland te bekijken met een jaarabonnement ‘Dieren en planten in de buurt’ (€19,95) of ‘Natuur in de buurt - compleet’ (nu van €34,95 voor €24,95). De natuur ontdekken was nog nooit zo makkelijk!

Doe mee met Meetnet Vlinders

De Vlinderstichting kan prachtige modellen maken dankzij de vele vrijwilligers die wekelijks een route lopen en de vlinders tellen. Er zijn al ongeveer 800 vlinderroutes waar wekelijks de dagvlinders worden geteld. Vind jij het ook leuk om in de buurt een route uit te zetten en wekelijks een ronde te lopen voor De Vlinderstichting? Doe mee met het meetnet van De Vlinderstichting en draag bij aan onze kennis, en de bescherming van vlinders!

Tekst: Hidde Hofhuis en Arnold van Vliet, Nature Today