Hommel

Natuurjournaal 26 april 2022

Nature Today
26-APR-2022 - Hoog bezoek in de tuin en luister naar de nachtegaal.

In de tuin, en ook daarbuiten, kun je zoemende hommels langzaam rond zien vliegen. Lijken ze dikker en groter dan anders? Dat kan kloppen! In het voorjaar ontwaken altijd als eerste de hommelkoninginnen. Zij zijn groter dan de werksters, die later in het jaar geboren worden. In het begin van het jaar zijn de koninginnen druk bezig met zoeken naar stuifmeel, om hun larven te voeren in het nest. Pas later in het jaar verpoppen zij en komen er meer hommels tevoorschijn. Kijk tot die tijd eens of die vorstelijke hommels ook in jouw tuin naar eten zoeken.

Nachtegaal

Als je aan een nachtegaal denkt, dan denk je aan een prachtige zang. De soort is terug in Nederland en zijn lied is dus ook weer te bewonderen. Om het vogeltje zelf te zien moet je veel meer geluk hebben, want de nachtegaal verstopt zicht het liefst in de bosjes. Dicht braamstruweel met brandnetels is favoriet, dus de soort zoeken is geen pretje. Gelukkig is luisteren net zo mooi. De nachtegaal komt veel voor in de duinen. Daar zingen mannetjes nu dag én nacht, in de hoop dat ze een vrouwtje kunnen aantrekken. Oudere mannetjes zingen het mooist; jonge nachtegaalmannen moeten hun lied nog oefenen.

Luister hier naar het geluid van de nachtegaal (Bron: Herman van der Meer)