Wandelroutes inde app

Ontdek met 500 wandelroutes en nieuwe vogelgeluiden de Nederlandse natuur

Nature Today
1-JUN-2022 - Met 500 wandelroutes biedt de Nature Today-app extra inspiratie om eropuit te gaan. Ontdekken van de natuur is nu extra gemakkelijk. Bekijk vooraf of tijdens de wandeling de lokale verwachting van vogels, zoogdieren, planten, vlinders en libellen zodat je weet wat je onderweg kan zien. Voor alle vogels zijn nu ook vogelgeluiden beschikbaar. Beluister voordat je gaat wandelen alvast wat geluiden.

Nature Today wil stimuleren dat mensen naar buiten gaan en genieten van de natuur om zich heen. In de stad, het bos of op het platteland, overal zie je de natuur dit voorjaar tot bloei komen. Om mensen op weg te helpen staan nu ook alle wandelroutes van Staatbosbeheer in de app van Nature Today. Met bijna 3000 kilometer aan wandelroutes is dit hopelijk genoeg inspiratie om een nieuwe wandeling en een nieuw stukje natuur te ontdekken. Bij elke wandeling zijn er weer andere dieren en planten te zien.

Zoek voor de wandeling alvast op wat je hier kan zien. Een wandeling wordt namelijk leuker als je goed geïnformeerd op stap gaat. Voor elke plek in Nederland kan je met Nature Today zien welke dieren en planten je daar vandaag kan zien; dus ook voor jouw wandeling. Elke dag wordt er dankzij de vogelvoorspelling berekend welke vogelsoort jij op jouw plek het meest kunt zien. Zo heb je altijd een snel overzicht van de vogelsoorten waar je extra op kan letten. Om je extra op weg te helpen heeft Nature Today bij alle vogels het geluid toegevoegd. Bekijk voor of tijdens je wandeling welke soorten je kan zien, en beluister hun geluid. Zo kan je extra genieten van de vele geluiden en vogels die je onderweg tegenkomt.

Voorbeelden van wandelroutes en hun vogelgeluiden

Een van de wandelroutes in de app is de route “Atlantikwall” door het duinlandschap bij Noordwijk in Zuid-Holland. Dit is een prachtige wandeling van een uur langs de verdedigingslinie uit de Tweede Wereldoorlog. Een route met veel historische hoogtepunten, maar ook een route waar de natuurliefhebber aan haar trekken komt. Een korte blik op de soortenlijst in de app vertelt je dat je hier momenteel vaak de scholekster zal horen, en in de ochtend de prachtige klanken van de nachtegaal!

Weergave van verwachte vogelsoorten in de Nature Today-app aan de start van ‘Wandelroute Atlantikwall’ van Staatsbosbeheer (Zeeweg, 2022TX Noordwijk)

Op de Veluwe vind je ook tal van routes, met totaal andere vogelsoorten dan het duingebied. Neem het ‘Boswachterspad Kootwijk’ dat midden door de Veluwe loopt. Hier hoor je veel minder scholeksters, maar juist veel spechten. Goed opletten, want je kan hier wel vijf soorten spechten tegenkomen. Zo hoor je hier het roffelen van alle drie de bonte spechten, de grote, kleine en middelste bonte specht. Daarnaast hoor je wellicht de roep van de zwarte specht, en het lachende geluid van de groene specht.

Weergave van verwachte vogelsoorten in de Nature Today-app aan de start van ‘Boswachterspad Kootwijk’ van Staatsbosbeheer (Grevenhout, 3888, Uddel)

Als laatste een voorbeeld van een route door de Biesbosch. De wandelroute ‘Kleine Noordwaard’ voert je onder andere door zeshonderd hectare nieuw aangelegde natuur met kraakhelder water dat druk bezocht wordt door watervogels. Vanuit de struiken en bosjes zal je regelmatig het geluid van de zwartkop of de cetti’s zanger horen. De oplettende vogelaar hoort ook af en toe de korte scherpe roep van de ijsvogel. Kijk vooral in de app van Nature Today, op locatie ‘Bandijk 4251MP Werkendam’, voor de ruim honderd vogelsoorten die je vanaf de start van deze route vandaag kunt verwachten. Of kies een van de andere vijfhonderd wandelroutes en bekijk de locatie in de app voor de actuele vogelvoorspelling voor jouw wandeling.

Weergave van verwachte vogelsoorten in de Nature Today-app aan de start van wandelroute ‘Kleine Noordwaard’ van Staatsbosbeheer (Bandijk 4251MP Werkendam)

Doe de quiz

Hoe goed kan jij voorspellen welke soorten het meest algemeen zijn? Met een korte quiz bekijk je vier verschillende locaties en de vogelsoorten die hier mogelijk voorkomen. Ontdek of jij op de hoogte bent van het seizoen en de regionale verschillen.

Start hier de quiz.

Ontdek de natuur met de Nature Today-app

Download de app en neem een abonnement

Plan jouw wandeling en download de Nature Today-app, beschikbaar in de Play store en Apple store of te bekijken via NatureToday.nl. Je hebt gratis toegang tot de landelijke overzichten van de meest waargenomen vogels, zoogdieren, planten, vlinders en libellen. Via de registratiepagina maak je een account aan. Voor toegang tot lokale natuurinformatie, zoals de lokale vogel-, zoogdier-, planten-, vlinder- en libellenverwachting en natuuractiviteiten bij jou in de buurt, heb je een abonnement nodig. De komende week gaat van elk verkocht abonnement tien procent naar Sovon Vogelonderzoek Nederland als dank voor de actieve samenwerking.

Voor een gedetailleerde uitleg van de gehele app en een meer uitgebreide uitleg van de werking van de lokale soortenlijsten kun je twee instructiefilmpjes bekijken.

Tekst: Hidde Hofhuis, Nature Today