Kokmeeuw

Natuurjournaal 16 maart 2023

Nature Today
16-MRT-2023 - Kokmeeuw met bruine kop en mierenleeuw weer in hinderlaag.

Tussen groepjes kokmeeuwen zie je nu weer veel exemplaren in zomerkleed zitten, zij hebben een donkerbruine kop. Kokmeeuwen verzamelen zich nu steeds meer in de broedkolonies, want ze zijn niet graag alleen. Ook hun rollende gelach hoor je vooral wanneer ze bij elkaar zijn. Maar die gezelligheid kent nu een groot nadeel: kokmeeuwen worden hard getroffen door de vogelgriep, die dit jaar extra dodelijk lijkt voor deze soort. Slecht nieuws: de kokmeeuw lijkt algemeen, maar de aantallen gaan al jaren achteruit. Door dode vogels op te ruimen, kan besmetting van andere soorten hopelijk voorkomen worden. Zie je dode vogels? Meld het bij gemeente, terreinbeheerder of dierenambulance om ze op te laten halen. Verdenkingen van vogelgriep kun je doorgeven aan Sovon of het DWHC.

Mierenleeuw in de aanslag onderin de valkuil

Na een winter onder de grond, is het tijd voor de mierenleeuw om weer een valkuil te maken en langslopende mieren en andere beestjes in de luren te leggen. Deze valkuiltjes vind je in droog, los zand, vaak beschut voor regen door een overhangende rand of boom. De insecten zien er angstaanjagend uit – als je piepklein bent tenminste. Het monstertje dat zich onderin de valkuil verstopt – alleen twee grote kaken steken uit – is de mierenleeuwlarve. Ze gooien met zand naar bezoekers van de valkuil, die naar beneden glijden en worden leeggezogen. Na twee jaar in een hinderlaag verpoppen ze naar een jufferachtig insect: mierenleeuwen horen bij de gaasvliegen. En dan pas zijn de twee Nederlandse soorten – de gevlekte mierenleeuw en de zwartkopmierenleeuw – uit elkaar te houden.

Er vliegt meer rond dan vlinders en libellen: de EIS-dag op zaterdag in Burger’s Zoo in Arnhem is een ideale gelegenheid om in de wereld van vliegen tot vliesvleugeligen en spinnen tot sprinkhanen te stappen.

Foto’s: Rudmer Zwerver, Saxifraga; Sytske Dijksen – Foto Fitis, Saxifraga