Boommarter. Martes martes

Natuurjournaal 5 november 2023

Nature Today
5-NOV-2023 - Boommarter is niet zo’n vervaarlijke jager en oorzwammetjes nu overal te zien.

Boommarters hebben de afgelopen tijd gesmuld van de rijpe vruchten in het bos. Want ook al zijn het roofdieren, ze eten echt niet alleen maar vlees. Het zijn eigenlijk meer opportunisten dan jagers. ’s Nachts maken ze lange tochten door hun territorium en eten wat ze tegenkomen. Nu de rijpe bramen langzaamaan opraken, eten ze ook aas, insecten(larven), slapende vogels of proberen ze een muis te pakken te krijgen. Ze zijn dus vooral ’s nachts actief en slapen overdag in een boomholte of een hol in de grond. Ook in dat opzicht zijn het scharrelaars die geen eigen huis maken, maar de woning van een ander kraken. Een oud spechtengat of eekhoornnest bijvoorbeeld, of een konijnen- of vossenhol onder de grond. Maar ook met een rustig plekje onder een takkenbos of tussen boomwortels neemt een boommarter genoegen.

Dit groepje wit oorzwammetjes - van onder gezien - doet hun naam eer aan

Als schuw nachtdier laat de boommarter zich niet snel zien. Gelukkig is er in het bos nog genoeg wel te zien, bijvoorbeeld het schattige oorzwammetje. Oorzwammetjes eigenlijk, want ze groeien vaak met meerdere bij elkaar. Bovendien zijn er meerdere soorten van die allemaal nogal veel op elkaar lijken. De hoedjes zijn klein – maar een paar centimeter – en ze groeien aan dode takjes of ander plantenmateriaal. Als je dan zo’n takje met oorzwammetjes omdraait, snap je de naam. Door de schelpvorm en de breed uit elkaar staande plaatjes zijn het net oortjes. Deze maand zijn ze volop te zien op allerlei plekken, niet alleen in het bos. Hou je oren, eh ogen, open dus.

Foto’s: Zweer de Bruin, Flickr; Luuk Vermeer, Saxifraga