Martes martes. Boommarter

Natuurjournaal 28 maart 2022

Nature Today
28-MRT-2022 - Meer kans om boommarter te zien en kleine watersalamander legt eieren.

Op veel plekken in Nederland kun je in de soortenlijsten van de Nature Today-app zien dat de kans op het zien van een boommarter toeneemt. De app voorspelt deze kans voor vogels en zoogdieren, op basis van de waarnemingen van de afgelopen vijf jaar en onze voorspelmodules. Daaruit komt naar voren dat de kans nu steeds groter wordt dat je een boommarter ziet. Op dit moment worden ook de jonge boommarters geboren. Deze zal je niet snel zien, want die verstoppen zich de komende weken nog in hun hol. Om een boommarter te zien, moet je wel vroeg opstaan. De dieren zijn nachtactief en laten zich dus vooral 's nachts of in de vroege ochtend zien.

Kleine watersalamander, larve in ei

Hoewel je het niet zou zeggen met zo'n naam, is de kleine watersalamander niet de kleinste salamander van Nederland; dat is de vinpootsalamander. De kleine watersalamander is wel een heel algemene soort, die in heel Nederland en zelfs op de Waddeneilanden voorkomt. Deze algemene soort bevindt zich nu in het water, want het is tijd om eieren te leggen. Dat is een drukke taak voor het vrouwtje. Ze legt honderd tot wel driehonderdvijftig eieren, die ze één voor één afzet aan waterplanten.

Heb je je wel eens afgevraagd hoe de plantjes heten die je als onkruid ziet of die je langs de kant van de weg ziet staan? Doe dan mee met de cursus wilde zaadplanten determineren, gegeven door de KNNV. Ken je alle planten al, maar wil je wel weten wat er nog meer aan activiteiten te beleven is in de Nederlandse natuur? Kijk dan eens in de Nature Today-app, daar staat een lange lijst voor je samengevat.

Foto's: Luuk Vermeer, Saxifraga; Kees Marijnissen, Saxifraga