excursie vogelen

Vogelweek van start, natuurliefhebbers door heel Nederland op pad

Vogelbescherming Nederland
14-MEI-2024 - Duizenden natuurliefhebbers maken zich deze week op voor de twaalfde editie van de Nationale Vogelweek. Tijdens deze bijzondere week biedt Vogelbescherming – samen met vele vrijwilligers en collega-organisaties – laagdrempelige vogelexcursies en vogelactiviteiten aan in Nederland. Dit jaar is de editie met ruim 200 verschillende excursies opnieuw een groot succes.

Vrijwel alle excursies zijn volgeboekt. “Het is duidelijk dat dit in een behoefte voorziet”, aldus Vogelbescherming. Experts en liefhebbers geven onderweg uitleg over vogels en soms ook andere dieren en planten. “Als je een vogel ziet en ervan gaat houden, zal je vogels en hun leefgebieden in Nederland sneller willen beschermen. Zo kunnen we samen bijdragen aan het behoud van de natuur en een leefbare wereld. Dat is harder nodig dan ooit”, geeft Karsten Schipperheijn, directeur van Vogelbescherming Nederland, aan.

Met vogelexcursies van 11tot en met 19 mei of het volgen van een routes tussen 1 mei en 30 juni is er door het hele land iets te zien en doen. Voorkennis om mee op pad te kunnen is niet nodig, juist ook beginnende vogelaars en natuurliefhebbers zijn van harte welkom! Met 34 wandelroutes en 8 fietsroutes is het aanbod gevarieerd. Een verrekijker aan te raden en men is zelf verantwoordelijk voor de meegenomen apparatuur, zoals camera's en optiek.

In mei is de boomvalk weer terug in Nederland

Gert Ottens, werkzaam bij Vogelbescherming, geeft zelf excursies. Hij geeft aan: "Tijdens de excursies staan de gidsen vooral stil bij het herkennen van soorten: hoe kun je bijvoorbeeld een kleine karekiet onderscheiden van een rietzanger? En wat zijn de verschillen tussen de grote, de middelste en de kleine bonte specht? Het geheim van vogels leren kijken is het vooral veel doen, en dan samen met ervaren vogelaars. Zo leer je tijdens een excursies ezelsbruggetjes om zelf de vogels te herkennen. En dat allemaal in mei, dé maand in Nederland om vogels te horen en zien.”

Daarnaast zijn er ook routes uitgezet door deze excursieleiders die je zelfstandig kunt lopen met behulp van de 'digitale excursieleider'. Deze routes zijn voor een langere periode dan alleen de week van de Vogelweek beschikbaar. Deze vind je via een zogenaamde webapp – waarbij je met mobiel in de hand - een vogelroute volgen en onderweg krijg je informatie te zien en te horen over de vogels die tegen kunt komen. Deze routes zijn gemaakt door dezelfde excursieleiders als die ook 'fysieke' excursies geven. Tot en met 30 juni zijn ze beschikbaar via Mijnvogelweek.nl.

Vogelaars, natuurliefhebbers, beginners en experts, op naar een inspirerende Vogelweek!

Foto's: Hans Peeters; Jelle de Jong