bergeend met pullen

Natuurjournaal 31 mei 2024

Nature Today
31-MEI-2024 - Bergeenden broeden op allerlei gekke plekken en hoornaarkoninginnen hebben een nest vol puberdochters.

Achter moeder bergeend lopen een stuk of tien zwart-witte pulletjes aan. Sommige bergeenden zitten nog even te broeden. Dat doen ze het liefst helemaal weggedoken in een hol, in de duinen gebruiken ze konijnenholen. Maar bergeenden broeden ook in de bredere kustzone, in polders met veel lekker modderige sloten en dieper in het binnenland langs de grote rivieren en andere natte natuur. Daar zoeken ze een nestplek in een holle boom, onder een brug of in boerenschuren. De jonge eenden verliezen in de zomer hun pluizige uiterlijk en zijn dan nog even een lelijk eendje. Na de winter krijgen ze hun volwassen kleed met een groene kop,  een kastanjebruine borstband en de knalrode snavel.

De Europese hoornaar heeft een oranjebruine kop en borststuk

Koninginnen van de Europese hoornaars staan er nog heel even alleen voor. Als enige van haar volk heeft ze overwinterd (zie ook dit filmpje) en in april of mei een heel klein nest gebouwd. De eitjes die ze daar legde zijn uitgekomen en in mei is ze druk bezig om haar dochters te voeren. Daarvoor jaagt ze op andere insecten zoals vliegen, muggen en wespen. Hoornaars kunnen zelfs ’s avonds vliegen en op nachtvlinders jagen. Nu zijn de larven zo’n beetje volgroeid en klaar om te verpoppen. Zodra ze begin juni uitkomen, nemen de werksters het werk over van de koningin. Ze zoeken een nieuwe nestlocatie, meestal in een holle boom, en daar hoeft de koningin alleen nog maar eitjes te leggen. Europese hoornaars wonen voornamelijk in bossen en bosrijke gebieden. Als je niet in de buurt van het nest komt, zijn ze niet agressief ook al zien ze er groot en vervaarlijk uit.

Dit is het laatste natuurjournaal uit mijn pen. Met heel veel plezier heb ik de afgelopen twee jaar geschreven over alles wat er elke dag gebeurt in de natuur! Vanaf morgen schrijft Ineke Radstaat hier elke dag verder. - Nienke