Natuurberichten

Dossier: Ecosysteemdiensten

Ecosysteemdiensten zijn de vele baten van de natuur voor de mens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan drinkwater, constructiehout, kustbescherming, bestuiving, verkoeling in de stad en recreatie in de natuur. Nature Today publiceert artikelen over ecosysteemdiensten en de bescherming ervan.

Grijze Zandbij

Op Atlas Natuurlijk Kapitaal zijn vijf kaarten te zien over bestuiving. De nieuwste kaart toont de bijendiversiteit in Nederland. ..

Lees verder 27 juli 2017   6 jaar oud
Luchtfoto Groningen

De Gezondheidsraad bracht op 15 juni het advies uit om de mogelijkheden voor groene recreatie in stedelijke omgeving uit te breiden. Groen is namelijk gezond. Meerdere onderzoeken tonen aan dat er een verband is tussen de..

Lees verder 13 juli 2017   6 jaar oud

Tijdens hete zomeravonden voel je het heel duidelijk als je vanaf het platteland de stad in fietst: de warmte van de dag hangt nog in de stenen, het beton en het asfalt. De Atlas Natuurlijk Kapitaal toont de bijdrage van groen en..

Lees verder 29 juni 2017   6 jaar oud
Dodemansduim, het enige Nederlandse zachte koraal en de enige voedselsoort van de Gestreepte pegelhoorn. Noordzee, Klaverbank, 2015.

Nederland telt bijna 1300 meercellige soorten in de Noordzee, waarvan circa 6% exoot is. Dit hebben onderzoekers van Wageningen Marine Research, GiMaRIS en Naturalis Biodiversity Center vastgesteld. Zij hebben een nieuwe..