Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Was het voor jullie ook zo’n apart jaar? Weer een lockdown… Om moedeloos van te worden. Maar wat kan er nog wel? Omdenken is de energie van een probleem(situatie) gebruiken voor iets nieuws. Atlas-redacteur Jeannine Brand..

Lees verder 6 januari 2022   1 week oud
merel sleedoorn lead

Het gaat niet goed met de Merel, een van de talrijkste vogels in ons land. De afgelopen jaren nemen de aantallen gestaag af. In het Jaar van de Merel gaan we op zoek naar oorzaken. Om meer te weten te komen over de invloed van..

Lees verder 31 december 2021   2 wkn oud
Sitta europaea. Boomklever

De Nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming Nederland staat weer voor de deur. Op 28, 29 en 30 januari telt heel Nederland alle vogels in de tuin of op het balkon. Alvast warmlopen? Via de webcam kunt u elke dag live..

Lees verder 29 december 2021   2 wkn oud
Het eerste verzamelde meerkoetnest in Vijfsluizen door hoogleraar Barbara Gravendeel van Naturalis Biodiversity Center en senior adviseur ecologie Vincent Nederpel van Heijmans voor onderzoek naar het effect van zwerfafval.

Bouwbedrijf Heijmans en Naturalis Biodiversity Center slaan de handen ineen om gezamenlijk onderzoek te doen naar natuurinclusieve bouwtoepassingen. De samenwerking zal zich focussen op natuurinclusieve bouwmaatregelen die de..