Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Lantaarntje

Afgelopen weekend vond de derde editie van de libellentelling plaats. In dit weekend werden er 5233 libellen geteld in de Nederlandse tuinen. Met ruim 600 tellers waren er bijna vijf keer zoveel deelnemers als de vorige..

Lees verder 12 juni 2023   10 mnd oud
vuurjuffer - primair

Nederland is een echt libellenland: er komen hier ongeveer 65 soorten libellen voor. Door het verdwijnen van natuur, klimaatverandering en watervervuiling staan veel libellensoorten onder druk. Tijdens de Libellentelling peilen we..

Lees verder 8 juni 2023   10 mnd oud

Ineens waren ze er weer: Kastanje-inktzwammen. Dit voorjaar kwamen ze wel wat later tevoorschijn dan we gewend waren, maar dat gold voor veel paddenstoelen. Dit jaar troffen we deze soort niet zozeer op houtsnippers maar meer op..

Lees verder 7 juni 2023   10 mnd oud
rozenluis, bladluis

Bevolkingsexplosie bij bladluizen en herken het Aziatisch lieveheersbeestje. ..

Lees verder 6 juni 2023   10 mnd oud
Scutellatus man

Binnenkort vliegen ze weer: zeefwespen. Een mooie naam voor mooie graafwespen, want dat zijn ze. In Nederland komen drie soorten voor: de grote, de bleke en de kleine zeefwesp. Zeef, niet zweef! Hun naam hebben ze niet te danken..

Lees verder 28 mei 2023   10 mnd oud
Huismus

Meer lummelen, minder werk in de tuin, tóch een mooie tuin en winst voor vogels en insecten. Dat is nou vogelvriendelijk tuinieren. Benieuwd wat u allemaal níet hoeft te doen dit voorjaar?..

Lees verder 23 mei 2023   10 mnd oud
Kruipende boterbloem

Ineens zie je in de stroken gras langs de stoep, in de berm en naast de snelweg de goudgele kuipjes van de boterbloem. Boterbloemen zijn er in allerlei soorten en maten. Allemaal zijn ze licht giftig. Bekijk deze gouden..

Lees verder 14 mei 2023   11 mnd oud
Neem Tree

De neemboom is een invasieve soort die begin 1900 in het Caribisch gebied werd geïntroduceerd. Oorspronkelijk werd deze boom uit India overgebracht vanwege zijn geneeskrachtige, insectenwerende en siereigenschappen. De lokale..

Lees verder 13 mei 2023   11 mnd oud
De met berken beplante 'Os en Paardenlaan' in Leiden, een voorbeeld van een straat met zeer sterk allergene bomen.

De gemiddelde temperatuur in Nederland stijgt en we krijgen vaker te maken met hittegolven. Welke effecten heeft dit op onze gezondheid en welke rol speelt onze leefomgeving hierbij? In samenwerking met Naturalis starten..