Natuurberichten

Dossier: Exoten

Door activiteiten van de mens en een veranderend klimaat zien we steeds meer uitheemse soorten in Nederland. Deze soorten kwamen oorspronkelijk niet in Nederland voor maar kunnen zich steeds vaker in Nederland vestigen. Nieuwe soorten hebben vaak weinig vijanden en kunnen zich snel voortplanten met regelmatig negatieve gevolgen. De Amerikaanse rivierkreeft, Japanse duizendknoop of halsbandparkiet zijn bij veel mensen bekend maar er zijn nog veel meer soorten die zich in Nederland verspreiden. Lees hieronder alle recente berichten over exoten in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

De Amerikaanse brulkikker van Sint-Oedenrode

De Amerikaanse brulkikker is in de jaren zeventig en tachtig veel verkocht door tuincentra voor het houden in tuinvijvers. Omdat ze niet geschikt bleken vanwege hun vraatzucht en oorverdovende gekwaak zijn ze in grote aantallen..

Lees verder 20 september 2009   14 jaar oud
Paarse geleikorst en bruine plooislak

De bruine plooislak was tot het begin van dit millennium een onregelmatig voorkomende soort in de Nederlandse kustwateren. Met de recente opkomst van de Aziatische slingerzakpijp, waar deze zeenaaktslak een grote voorkeur voor..

Lees verder 17 september 2009   14 jaar oud

Bent u in Friesland en ziet u een kangoeroe door het landschap springen, twijfelt u dan niet aan uw geestelijke gezondheid! U bent niet overspannen en er mankeert ook niets aan uw ogen. Na ontsnapping bij zijn baasjes in..

Lees verder 5 september 2009   14 jaar oud
Oost Aziatische boktor GNU-licentie voor vrije documentatie

De Plantenziektenkundige Dienst (PD) heeft in het Westland twee uitvlieggaten en twee levende larven van de Oost-Aziatische boktor aangetroffen. Om te voorkomen dat de boktor zich op den duur in het gebied vestigt, heeft het..

Lees verder 25 augustus 2009   14 jaar oud
Chinese kamperfoelie1

Planten die veel worden aangeplant hebben ook een grotere kans om in de Nederlandse natuur te verwilderen. Eén van de soorten die daar net aan begint is de buxuskamperfoelie. Een eerste kennismaking… ..

Lees verder 24 augustus 2009   14 jaar oud
Inktviszwam
Clathrus archeri
H.A.Huijser

Ook onder de paddenstoelen kennen we exoten: soorten die bewust of onbewust zijn ingevoerd in Nederland. Veel van hen behoren tot de stinkzwammen. Sommigen worden maar een enkele keer gezien; anderen vestigen zich permanent. Meld..

Lees verder 21 augustus 2009   14 jaar oud
Larve essenprachtkever

Al sinds 2002 worden in de Verenigde Staten en Canada op grote schaal bomen aangetast door de Aziatische essenprachtkever. In Europa komt deze kever niet voor. Of moeten we zeggen: nòg niet? Tijdige melding van aantastingen zijn..

Lees verder 16 augustus 2009   14 jaar oud
Waterwaaier
Foto: Wim Weijs

Sinds enkele jaren is er vanuit het natuurbeleid veel aandacht voor invasieve exoten. Hiermee duiden we planten en dieren aan die vanuit het buitenland in Nederland zijn geintroduceerd en zich snel weten uit te breiden. Vooral..

Lees verder 5 augustus 2009   14 jaar oud
Grote modderkruiper

Sinds de jaren 90 hebben zich al zeven nieuwe vissoorten in ons land gevestigd. Op korte termijn zullen er waarschijnlijk nog een aantal volgen. Naast verspreiding vanuit andere landen via grote rivieren als de Rijn speelt de..

Lees verder 26 juli 2009   14 jaar oud
Grote waternavel. Fotograaf onbekend. Foto komt van Wikipedia en mag vrij en ongelimiteerd gebruikt worden.

Het aantal exotische waterplanten, vissen en andere dieren in Nederlandse sloten, plassen en rivieren neemt snel toe. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn het bewust en onbewust uitzetten van de nieuwe soorten, meeliften met de..