Natuurberichten

Pagina 1033 van 1454 - 14534 Resultaten

Baltsende korhaan

Een week geleden stapten tien Zweedse korhanen uit hun transportkistjes, om voorzichtig het landschap van de Sallandse Heuvelrug te ontdekken. Hoe gaat het nu met deze vogels? En welke missie moeten ze volbrengen?..

Watervleermuis Myotis daubentonii in winterslaap

De lange winter zit er definitief op, en ontwakende vleermuizen verlaten de winterslaapplaats om de zomercontreien op te zoeken. Terwijl de vleermuizen ’s winter rustig sliepen, waren bepaalde mensen net erg actief:..

Lasiobolus macrotrichus

In tijden van paddenstoelenschaarste loont het om de keutels van reeën en herten goed te bekijken. Het leverde onlangs een nieuwe soort voor Nederland op. Lasiobolus macrotrichus: een weliswaar minuscuul, maar heel fraai..

Lees verder 17 april 2013   11 jaar oud

Eind vorige week is op nog geen vijftien kilometer van de Nederlandse grens, in het Duitse Meppen ter hoogte van Emmen, een wolf gezien...

Inktvisbekjes uitzoeken

Het lijkt niet het smakelijkste klusje: de resten uit het maagdarmkanaal van een dood aangespoelde walvis sorteren. Toch levert het een hoop interessante informatie op over hun eetgewoonten. Wanneer tandwalvissen inktvissen eten,..

Trekduif door John James Audubon

We zijn intussen zo’n twintig jaar na het uitkomen van de surrealistische film Jurrassic Park, waarin DNA van dinosaurussen uit fossiele muggen wordt geëxtraheerd en Tyranosaurussen en consoorten weer tot leven worden gewekt. Het..

Vleermuiskast
EENMALIG GEBRUIK

Het ophangen van vleermuiskasten is de laatste tien jaar behoorlijk populair geworden, maar de kennis erover is daarbij achtergebleven. Een nieuw rapport van de Zoogdiervereniging en Bureau Waardenburg beschrijft de meest recente..

Bruinvissen in het Marsdiep
VOOR EENMALIG GEBRUIK

Maart was top wat betreft bruinvissen voor de Nederlandse kust. Nooit eerder zijn er zoveel gezien. Op 4 maart telden onderzoekers vanaf de dijk van Huisduinen bij Den Helder 126 bruinvissen, en in de dagen er om heen ook meer dan..

citroenvlinder klein

Een vlinderexplosie was het niet, maar toch zijn er zondag veel vlinders waargenomen. De citroenvlinder was de absolute topper, maar ook kleine vos en dagpauwoog zijn veel gemeld. De popoverwinteraars bleven nog wat achter...

albino Gewone pad

Kleurafwijkingen bij amfibieën zijn fascinerend om zien en worden vaak goed gedocumenteerd. Eén van de bekendste kleurafwijkingen is albinisme. Maar hoe ontstaat dit juist? En welke albino’s werden er al in Vlaanderen waargenomen?..