Natuurberichten

Pagina 1211 van 1454 - 14537 Resultaten

Insecten vertonen tegengestelde trends. Dit blijkt uit resultaten van De Vlinderstichting en de stichting Willem Beijerinck Biologisch Station. Uit onderzoek in Drentse natuurgebieden blijkt dat libellen vooruit gaan, terwijl..

Lees verder 15 april 2011   13 jaar oud
Knobbelzwaan Wikipedia GNU Free Documentation license

Het liedje zegt: witte zwanen, zwarte zwanen. Maar wie in deze tijd van het jaar de zwanenfamilies goed bestudeert, zal ook grijze en bruine zwanen ontdekken. Hoe zit dat?..

Lees verder 15 april 2011   13 jaar oud

Het oranjetipje is al in grote aantallen aanwezig. Dit is eerder dan normaal: door het mooie weer zijn de vlinders vroeg tevoorschijn gekomen dit jaar. Het oranjetipje is ook een soort die de afgelopen jaren langzaam maar zeker..

Lees verder 14 april 2011   13 jaar oud
Proefstation Eikenprocessierups Dieverbrug Drenthe.

De afgelopen week zijn door heel Nederland de eitjes van de eikenprocessierups uitgekomen. Tegelijkertijd komen vanuit het zuiden de eiken in blad waardoor de nu nog kleine rupsjes meer dan voldoende te eten hebben. Om de..

Lees verder 14 april 2011   13 jaar oud

Een tuineigenaar in Tilburg, die met zijn gieter afgelopen weekend zijn tuinplanten wilde besproeien, kreeg een mooie verrassing. Want in zijn gieter trof hij niet alleen een bruine kikker aan maar ook twee mooie klompen..

Lees verder 13 april 2011   13 jaar oud
Russula nana

Een baanbrekend DNA-onderzoek naar de aanwezigheid van paddenstoelen in de bodem laat zien dat soorten paddenstoelen waarvan in Nederland nog nooit vruchtlichamen gevonden zijn en die tot nu toe slechts bekend waren uit het hoge..

Lees verder 13 april 2011   13 jaar oud
Groot dooiermos / Xanthoria parietina

Korstmossen op bomen zijn een goede graadmeter voor stikstof afkomstig uit landbouw, autoverkeer en industrie. In Nederland is de lucht op veel plaatsen zo sterk verontreinigd met stikstofverbindingen dat de korstmossenbegroeiing..

Lees verder 12 april 2011   13 jaar oud
Korhoen. Foto: IVN Vecht & Plassengebied.

Het gaat niet goed, zelfs ronduit slecht met de Nederlandse populatie van het korhoen. Een handjevol exemplaren probeert op de Sallandse Heuvelrug in Overijssel het hoofd boven water te houden, maar dat lukt elk jaar moeilijker...